Hein Deprez (Greenyard) pleit voor ander eetpatroon | RetailDetail

Hein Deprez (Greenyard) pleit voor ander eetpatroon

Hein Deprez (Greenyard) pleit voor ander eetpatroon

Een hogere consumptie van groenten en fruit leidt tot gezondere mensen én gezondere overheidsfinanciën, door lagere uitgaven in de gezondheidszorg. Dat stelt Hein Deprez, Executive Chairman van Greenyard en spreker op de RetailDetail Night

 

Groot potentieel


“Alle gezondheidsadviezen stellen dat we dagelijks 550 gram groenten en fruit zouden moeten eten. We komen amper aan de helft. Er is dus een enorm potentieel”, is de overtuiging van Hein Deprez, topman van de groep Greenyard die zowel verse groenten en fruit als diepvries en conserven op de markt brengt. “We kunnen niet méér eten, maar wel anders. We kunnen eetpatronen doen verschuiven. Dat is zeer interessant voor retailers, want bij groenten en fruit zitten de marges.” 


Hij verwijst naar een recent experiment van Wageningen Universiteit & Research met horecaketen Van der Valk. Gasten kregen er een kleiner stuk vlees dan gebruikelijk, en dubbel zoveel groenten. Niemand klaagde over de hoeveelheid vlees, men at gemiddeld 31% meer groenten en tegelijk moest het restaurant ook 33% minder vlees weggooien. Dat opent dus perspectieven.

 

Gezonde diversiteit


Maar hoe verander je consumentengedrag? Merkencommunicatie is groenten en fruit geen optie. Een merk veronderstelt dat elk product identiek is, zonder de minste afwijking. “Zo doet Coca-Cola dat. Maar in groenten en fruit is dat onmogelijk. We doen wel inspanningen, door te sorteren, te standaardiseren, te rijpen, ervoor te zorgen dat onze producten klaar zijn voor consumptie. Maar toch zijn geen twee nectarines gelijk. Hoe kan je dan een merk bouwen?” 


Standaardisering in bewerkte voeding gebeurt volgens Hein Deprez hoofdzakelijk met drie componenten: suiker, zout en vet. “We weten hoe ongezond die zijn. Tegelijk weet iedereen dat groenten en fruit gezond zijn, en dat die gezondheid juist het gevolg is van diversiteit: je kunt elke dag variëren, er is zoveel keuze. Welnu, diversiteit is precies het tegendeel van standaardisering.”

 

Consument wordt misleid


Aan voorbeelden geen gebrek. “Het verbruik van verse aardappelen daalt, dat van frieten stijgt. Dat zijn aardappelen waaraan vet en zout wordt toegevoegd. Of kijk naar misschien wel het meest succesvolle merk in fruit: de Pink Lady appel. Dat is de meest gestandaardiseerde appel, en niet toevallig ook de zoetste.”


Bovendien: “Veel voedingsfabrikanten misbruiken fruit. Ze zetten fruit op de verpakking, ook als er geen of nauwelijks fruit in zit. De consument wordt misleid.” Bereid u voor op een controversiële presentatie…


Hoe retailers meer groenten en fruit kunnen verkopen? Dat vertelt Hein Deprez op 8 december, op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Schrijf je nu in om dit event niet te missen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen ze boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.