Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman | RetailDetail

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

Stoelendans

Na drie jaar krijgt Alken-Maes, brouwer van onder andere Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Affligem, Mort Subite en Ciney, opnieuw een Belg als ‘managing director’: Edwin Botterman. Die was de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor Heineken in Italië en was eerder al voor het Nederlandse concern aan de slag in La Réunion, Centraal-Afrika en Roemenië.

 

Botterman volgt bij België’s op één na grootste brouwer (na AB InBev) de Nederlander Erik van de Ven op. Die leidde Alken-Maes sinds 2013 en keert terug naar Heineken in Amsterdam. “Ik kijk met een voldaan gevoel terug, maar eveneens met een gerust hart vooruit. Met de aanstelling van Edwin ben ik er van overtuigd dat Alken-Maes zijn rol van innovatieve challenger ook de komende jaren kracht zal weten bijzetten”, aldus de afscheidnemende topman.

 

Alken-Maes brouwt elk jaar 1,4 miljoen hectoliter bier en boekt een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Er werken 500 mensen. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen (in Alken, Opwijk en Kobbegem) en drie distributieplatformen (in Mechelen, Wellen en Middelkerke).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.