Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

Stoelendans

Na drie jaar krijgt Alken-Maes, brouwer van onder andere Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Affligem, Mort Subite en Ciney, opnieuw een Belg als ‘managing director’: Edwin Botterman. Die was de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor Heineken in Italië en was eerder al voor het Nederlandse concern aan de slag in La Réunion, Centraal-Afrika en Roemenië.

 

Botterman volgt bij België’s op één na grootste brouwer (na AB InBev) de Nederlander Erik van de Ven op. Die leidde Alken-Maes sinds 2013 en keert terug naar Heineken in Amsterdam. “Ik kijk met een voldaan gevoel terug, maar eveneens met een gerust hart vooruit. Met de aanstelling van Edwin ben ik er van overtuigd dat Alken-Maes zijn rol van innovatieve challenger ook de komende jaren kracht zal weten bijzetten”, aldus de afscheidnemende topman.

 

Alken-Maes brouwt elk jaar 1,4 miljoen hectoliter bier en boekt een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Er werken 500 mensen. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen (in Alken, Opwijk en Kobbegem) en drie distributieplatformen (in Mechelen, Wellen en Middelkerke).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top