Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

Stoelendans

Na drie jaar krijgt Alken-Maes, brouwer van onder andere Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Affligem, Mort Subite en Ciney, opnieuw een Belg als ‘managing director’: Edwin Botterman. Die was de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor Heineken in Italië en was eerder al voor het Nederlandse concern aan de slag in La Réunion, Centraal-Afrika en Roemenië.

 

Botterman volgt bij België’s op één na grootste brouwer (na AB InBev) de Nederlander Erik van de Ven op. Die leidde Alken-Maes sinds 2013 en keert terug naar Heineken in Amsterdam. “Ik kijk met een voldaan gevoel terug, maar eveneens met een gerust hart vooruit. Met de aanstelling van Edwin ben ik er van overtuigd dat Alken-Maes zijn rol van innovatieve challenger ook de komende jaren kracht zal weten bijzetten”, aldus de afscheidnemende topman.

 

Alken-Maes brouwt elk jaar 1,4 miljoen hectoliter bier en boekt een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Er werken 500 mensen. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen (in Alken, Opwijk en Kobbegem) en drie distributieplatformen (in Mechelen, Wellen en Middelkerke).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top