Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

Stoelendans

Na drie jaar krijgt Alken-Maes, brouwer van onder andere Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Affligem, Mort Subite en Ciney, opnieuw een Belg als ‘managing director’: Edwin Botterman. Die was de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor Heineken in Italië en was eerder al voor het Nederlandse concern aan de slag in La Réunion, Centraal-Afrika en Roemenië.

 

Botterman volgt bij België’s op één na grootste brouwer (na AB InBev) de Nederlander Erik van de Ven op. Die leidde Alken-Maes sinds 2013 en keert terug naar Heineken in Amsterdam. “Ik kijk met een voldaan gevoel terug, maar eveneens met een gerust hart vooruit. Met de aanstelling van Edwin ben ik er van overtuigd dat Alken-Maes zijn rol van innovatieve challenger ook de komende jaren kracht zal weten bijzetten”, aldus de afscheidnemende topman.

 

Alken-Maes brouwt elk jaar 1,4 miljoen hectoliter bier en boekt een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Er werken 500 mensen. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen (in Alken, Opwijk en Kobbegem) en drie distributieplatformen (in Mechelen, Wellen en Middelkerke).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top