Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Zowel Heineken als Carlsberg, na AB InBev en SABMiller de grootste brouwers ter wereld, verwachten dit jaar een hogere winst dankzij een stijgende vraag in Vietnam en het zuidoosten van Azië.

 

Dalende olieprijzen

De stijgende vraag in die gebieden moet ervoor zorgen dat de tegenvallende resultaten in Rusland en China geen al te groot effect zullen hebben op de winst van de twee bierbrouwers. In Rusland, en andere olieproducerende landen zoals Nigeria, is de verkoop van bier immers teruggevallen door de teleurstellende prijzen van olie. Die is sinds februari van vorig jaar met 40 procent gedaald, wat een zware klap was voor de economie in die landen.

 

In China is de economische groei dan weer sterk vertraagd, wat niet alleen zijn effect heeft op de verkoop van bier, maar ook nazindert in andere sectoren. Andere Aziatische markten maken dan weer een opmars, waardoor de terugval in China tenietgedaan wordt door de inkomsten uit andere landen.

 

Carlsberg onder druk in Europa

Het voorbije jaar is de winst van Heineken gegroeid naar bijna 2 miljard euro, dat is een stijging van 16 procent. Ook de omzet steeg met meer dan 6,5 procent naar 20 miljard euro. In Azië groeide de omzet met 6 procent, terwijl er in Europa een omzetstijging van 1 procent was.

 

Bij Carlsberg waren de cijfers iets minder positief. De omzet steeg er wel naar 65 miljard Deense kroon (bijna 9 miljard euro), toch werd 4 procent minder bier verkocht dan in 2014. Daardoor daalde ook de nettowinst met 17 procent. Vooral in West- en Oost-Europa stonden de resultaten van Carlsberg onder druk. Daarnaast wordt er bij het Deense bedrijf ook werk gemaakt van een herstructurering, waarbij jobs verloren gaan en brouwerijen gesloten worden. In maart van dit jaar wil Carlsberg een nieuwe strategie voor groei uit de doeken doen.

 

Zowel Carlsberg als Heineken staan vanaf de tweede helft van het jaar voor een nog grotere uitdaging, want dan moet de fusie tussen AB InBev en SABMiller helemaal rond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Back to top