Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Zowel Heineken als Carlsberg, na AB InBev en SABMiller de grootste brouwers ter wereld, verwachten dit jaar een hogere winst dankzij een stijgende vraag in Vietnam en het zuidoosten van Azië.

 

Dalende olieprijzen

De stijgende vraag in die gebieden moet ervoor zorgen dat de tegenvallende resultaten in Rusland en China geen al te groot effect zullen hebben op de winst van de twee bierbrouwers. In Rusland, en andere olieproducerende landen zoals Nigeria, is de verkoop van bier immers teruggevallen door de teleurstellende prijzen van olie. Die is sinds februari van vorig jaar met 40 procent gedaald, wat een zware klap was voor de economie in die landen.

 

In China is de economische groei dan weer sterk vertraagd, wat niet alleen zijn effect heeft op de verkoop van bier, maar ook nazindert in andere sectoren. Andere Aziatische markten maken dan weer een opmars, waardoor de terugval in China tenietgedaan wordt door de inkomsten uit andere landen.

 

Carlsberg onder druk in Europa

Het voorbije jaar is de winst van Heineken gegroeid naar bijna 2 miljard euro, dat is een stijging van 16 procent. Ook de omzet steeg met meer dan 6,5 procent naar 20 miljard euro. In Azië groeide de omzet met 6 procent, terwijl er in Europa een omzetstijging van 1 procent was.

 

Bij Carlsberg waren de cijfers iets minder positief. De omzet steeg er wel naar 65 miljard Deense kroon (bijna 9 miljard euro), toch werd 4 procent minder bier verkocht dan in 2014. Daardoor daalde ook de nettowinst met 17 procent. Vooral in West- en Oost-Europa stonden de resultaten van Carlsberg onder druk. Daarnaast wordt er bij het Deense bedrijf ook werk gemaakt van een herstructurering, waarbij jobs verloren gaan en brouwerijen gesloten worden. In maart van dit jaar wil Carlsberg een nieuwe strategie voor groei uit de doeken doen.

 

Zowel Carlsberg als Heineken staan vanaf de tweede helft van het jaar voor een nog grotere uitdaging, want dan moet de fusie tussen AB InBev en SABMiller helemaal rond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een ordinaire mee-eter

24/02/2017

Albert Heijn doet dapper voort, terwijl Unilever voor grote uitdagingen staat. Maar de vraag van de week luidt: ‘Is Lidl een parasiet?’ Met het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee! 

Exclusief: het grote snackonderzoek

24/02/2017

Verliest de volwaardige maaltijd echt aan belang? Wanneer kiezen consumenten voor tussendoortjes? Speelt gezondheid een toenemende rol? De komende weken brengt RetailDetail Food exclusieve cijfers uit het eerste grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox.

“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”

24/02/2017

Tot voor kort stelde het vegetarisch aanbod in de supermarkt niet zo veel voor, maar recent groeit het segment razendsnel en het verkoopt ontzettend goed. Het aanbod verbreedt en de omzetstijging is opvallend.

RetailDetail Food gaat veggie

24/02/2017

Geen sappig biefstukje te bekennen in het veertiende nummer van RetailDetail Food, wel duiding en cijfers over de groeiende categorie van de vleesvervangers. Lees het nu al online.

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

23/02/2017

Burger Brands Belgium (BBB), het bedrijf boven Quick en Burger King in ons land en Luxemburg, heeft de franchisenemers ingelicht over zijn concrete plannen. Beide ketens zullen naast elkaar blijven bestaan, en de franchisenemers mogen kiezen.

Tientallen vestigingen Albert Heijn krijgen koffiecafé of restaurant

23/02/2017

Albert Heijn gaat de komende maanden in tientallen supermarkten een koffiecafé of een restaurant openen. De vestiging op het Gelderlandplein in Amsterdam krijgt alvast de primeur: daar opent vrijdag een Deli Kitchen en een Bakery Café.

Back to top