Heineken overtreft verwachtingen | RetailDetail

Heineken overtreft verwachtingen

Heineken overtreft verwachtingen

Drankenproducent Heineken heeft in het boekjaar 2016 een geconsolideerde omzet van 20,8 miljard euro gehaald: dat is 1,4% meer dan een jaar eerder en bovendien beter dan de verwachtingen van analisten.

“Sterke resultaten”

De organische omzetgroei bij Heineken was zelfs 4,8% en het verkochte volume steeg met 3%. Vooral in Amerika, Azië en Europa waren er goede prestaties: in Azië steeg het verkochte volume zelfs met 17,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa blijven de marktomstandigheden moeilijk. Vooral in Vietnam en Mexico groeide Heineken sterk, terwijl Nigeria, Congo en Rusland het moeilijk blijven hebben. “We hebben sterke resultaten afgeleverd in 2016”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer toch.

 

De aangepaste operationele winst steeg met 4,7% naar 3,54 miljard euro en kwam zo hoger uit dan de verwachtingen. De nettowinst daalde wel fors met 18,6% naar 1,54 miljard euro, grotendeels door een afschrijving van 286 miljoen euro in Congo en door de verkoop van Empaque in Mexico in 2015, die toen 379 miljoen euro opbracht.

 

Ook voor 2017 verwacht Heineken omzet- en winstgroei, al houdt het wel rekening met moeilijke marktomstandigheden en negatieve wisselkoerseffecten. Heineken moet ook nog afwachten wat het effect is van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump, die het handelsakkoord met Mexico wil heronderhandelen. Dat kan slecht nieuws zijn voor Heineken, dat heel wat exporteert van Mexico naar de Verenigde staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.