Heineken overtreft verwachtingen | RetailDetail

Heineken overtreft verwachtingen

Heineken overtreft verwachtingen

Drankenproducent Heineken heeft in het boekjaar 2016 een geconsolideerde omzet van 20,8 miljard euro gehaald: dat is 1,4% meer dan een jaar eerder en bovendien beter dan de verwachtingen van analisten.

“Sterke resultaten”

De organische omzetgroei bij Heineken was zelfs 4,8% en het verkochte volume steeg met 3%. Vooral in Amerika, Azië en Europa waren er goede prestaties: in Azië steeg het verkochte volume zelfs met 17,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa blijven de marktomstandigheden moeilijk. Vooral in Vietnam en Mexico groeide Heineken sterk, terwijl Nigeria, Congo en Rusland het moeilijk blijven hebben. “We hebben sterke resultaten afgeleverd in 2016”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer toch.

 

De aangepaste operationele winst steeg met 4,7% naar 3,54 miljard euro en kwam zo hoger uit dan de verwachtingen. De nettowinst daalde wel fors met 18,6% naar 1,54 miljard euro, grotendeels door een afschrijving van 286 miljoen euro in Congo en door de verkoop van Empaque in Mexico in 2015, die toen 379 miljoen euro opbracht.

 

Ook voor 2017 verwacht Heineken omzet- en winstgroei, al houdt het wel rekening met moeilijke marktomstandigheden en negatieve wisselkoerseffecten. Heineken moet ook nog afwachten wat het effect is van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump, die het handelsakkoord met Mexico wil heronderhandelen. Dat kan slecht nieuws zijn voor Heineken, dat heel wat exporteert van Mexico naar de Verenigde staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.