Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar

Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar

Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar
http://www.shutterstock.com/nl/pic-370185185/

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer winst geboekt dan werd verwacht door analisten. Vooral in Azië was er sprake van een sterke groei, terwijl er in Afrika net een terugval was.

 

Groei verkocht volume

De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar 10,1 miljard euro, een groei van twee procent. Toch halveerde de nettowinst ten opzichte van vorig boekjaar: de nettowinst zakte naar iets meer dan 586 miljoen euro. Dat is grotendeels het gevolg van de uitzonderlijke winst die Heineken een jaar geleden boekte op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque, wat Heineken toen 379 miljoen euro extra opleverde.

 

Bovendien moest Heineken een bedrag van 233 miljoen euro afboeken op Congolese activa. Toch was de winst nog hoger dan verwacht. De operationele winst toont dan ook een ander beeld van de resultaten, want die ging met 10 procent de hoogte in naar 1,7 miljard euro.

 

Het verkochte volume ligt dan weer een stuk hoger dan een jaar geleden. Heineken verkocht 4,1 procent meer dan een jaar geleden, goed voor 97 miljoen hectoliter bier. De grootste organische groei was te vinden in de regio Azië-Stille Oceaan, waar er een groei was van 19,4 procent. Ook op het Amerikaanse continent (+4,7 procent) en in West-Europa (+2,3 procent) was er vooruitgang.

 

Affligem tekent dubbelcijferige groei op

In de gemengde regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa viel het volume dan weer terug met 1,2 procent. Vooral in Rusland, Congo, Ethiopië, Egypte en Nigeria waren de resultaten teleurstellend.

 

Van het merk Heineken werd in de eerste zes maanden 2,6 procent meer verkocht, terwijl het Belgische Affligem en het Mexicaanse Sol Premium een groei van meer dan tien procent lieten optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.