Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar

Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar
http://www.shutterstock.com/nl/pic-370185185/

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer winst geboekt dan werd verwacht door analisten. Vooral in Azië was er sprake van een sterke groei, terwijl er in Afrika net een terugval was.

 

Groei verkocht volume

De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar 10,1 miljard euro, een groei van twee procent. Toch halveerde de nettowinst ten opzichte van vorig boekjaar: de nettowinst zakte naar iets meer dan 586 miljoen euro. Dat is grotendeels het gevolg van de uitzonderlijke winst die Heineken een jaar geleden boekte op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque, wat Heineken toen 379 miljoen euro extra opleverde.

 

Bovendien moest Heineken een bedrag van 233 miljoen euro afboeken op Congolese activa. Toch was de winst nog hoger dan verwacht. De operationele winst toont dan ook een ander beeld van de resultaten, want die ging met 10 procent de hoogte in naar 1,7 miljard euro.

 

Het verkochte volume ligt dan weer een stuk hoger dan een jaar geleden. Heineken verkocht 4,1 procent meer dan een jaar geleden, goed voor 97 miljoen hectoliter bier. De grootste organische groei was te vinden in de regio Azië-Stille Oceaan, waar er een groei was van 19,4 procent. Ook op het Amerikaanse continent (+4,7 procent) en in West-Europa (+2,3 procent) was er vooruitgang.

 

Affligem tekent dubbelcijferige groei op

In de gemengde regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa viel het volume dan weer terug met 1,2 procent. Vooral in Rusland, Congo, Ethiopië, Egypte en Nigeria waren de resultaten teleurstellend.

 

Van het merk Heineken werd in de eerste zes maanden 2,6 procent meer verkocht, terwijl het Belgische Affligem en het Mexicaanse Sol Premium een groei van meer dan tien procent lieten optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top