Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar

Heineken overtreft verwachtingen in eerste halfjaar
http://www.shutterstock.com/nl/pic-370185185/

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer winst geboekt dan werd verwacht door analisten. Vooral in Azië was er sprake van een sterke groei, terwijl er in Afrika net een terugval was.

 

Groei verkocht volume

De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar 10,1 miljard euro, een groei van twee procent. Toch halveerde de nettowinst ten opzichte van vorig boekjaar: de nettowinst zakte naar iets meer dan 586 miljoen euro. Dat is grotendeels het gevolg van de uitzonderlijke winst die Heineken een jaar geleden boekte op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque, wat Heineken toen 379 miljoen euro extra opleverde.

 

Bovendien moest Heineken een bedrag van 233 miljoen euro afboeken op Congolese activa. Toch was de winst nog hoger dan verwacht. De operationele winst toont dan ook een ander beeld van de resultaten, want die ging met 10 procent de hoogte in naar 1,7 miljard euro.

 

Het verkochte volume ligt dan weer een stuk hoger dan een jaar geleden. Heineken verkocht 4,1 procent meer dan een jaar geleden, goed voor 97 miljoen hectoliter bier. De grootste organische groei was te vinden in de regio Azië-Stille Oceaan, waar er een groei was van 19,4 procent. Ook op het Amerikaanse continent (+4,7 procent) en in West-Europa (+2,3 procent) was er vooruitgang.

 

Affligem tekent dubbelcijferige groei op

In de gemengde regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa viel het volume dan weer terug met 1,2 procent. Vooral in Rusland, Congo, Ethiopië, Egypte en Nigeria waren de resultaten teleurstellend.

 

Van het merk Heineken werd in de eerste zes maanden 2,6 procent meer verkocht, terwijl het Belgische Affligem en het Mexicaanse Sol Premium een groei van meer dan tien procent lieten optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top