Heineken zet stap naar Braziliaanse markt met aankoop Brasil Kirin

Heineken zet stap naar Braziliaanse markt met aankoop Brasil Kirin

Heineken heeft de aankoop afgerond van de Brasil Kirin Holding en kan nu ook zijn aanval inzetten op de derde grootste biermarkt ter wereld en een thuisbasis van grote concurrent AB InBev.

Tweede grootste in Brazilië

Het belangrijkste bier van Brasil Kirin is Schin, maar het verkoop ook merken als Baden Baden, Devassa en Kirin Ichiban. Kirin is een dochterbedrijf van het Japanse Kirin Holdings Company, waarmee Heineken midden februari al een akkoord had gesloten voor een bedrag van ongeveer 630 miljoen euro.

 

Voor Heineken is de overname een belangrijke stap in de derde grootste biermarkt ter wereld, na China en de Verenigde Staten. Bovendien krijgt het een grotere houvast in de tweede thuismarkt van grote concurrent AB InBev.

 

Heineken maakte in 2010 voor het eerste de stap naar Brazilië met de overname van Fomento Económico Mexicano. Momenteel heeft het zelf al een marktaandeel van 10% in het land, waar het vijf brouwerijen heeft. Brasil Kirin heeft zelfs twaalf productiefaciliteiten in Brazilië en een sterk netwerk in het noorden en noordoosten van Brazilië, waar Heineken zelf minder aanwezig is. Kirin heeft in Brazilië een marktaandeel van 9%.

 

Met een marktaandeel van een kleine 20% wordt Heineken nu de tweede grootste brouwer in Brazilië, maar wel nog op grote afstand van de 65% van AB InBev.