Heineken zet terug stap vooruit | RetailDetail

Heineken zet terug stap vooruit

Heineken zet terug stap vooruit
Shutterstock

De Nederlandse brouwersgroep Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer weten te verkopen. Ook in een aantal markten waar voorheen sprake was van een krimp, zoals Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, was er opnieuw vooruitgang.

Groei in alle regio’s

In de eerste zes maanden van 2016 verkocht Heineken 2,6% meer, waarbij er vooral in het tweede kwartaal sterk werd gepresteerd. De grootste groei was er te vinden in Azië, waar het verkochte volume met 6,3% steeg. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa was er sprake van een autonome groei van 1,5%. Het volume van het merk Heineken ging er met 3,9% op vooruit.

 

De omzet steeg in de eerste helft van het jaar met 3,8% naar 10,475 miljard euro. Daarbij ging de nettowinst er met 48,6% op vooruit naar 871 miljoen euro. Die sterke stijging was het gevolg van een waardevermindering op de Congolese activiteiten in 2016.

 

“We hebben sterke resultaten geleverd in de eerste helft van het jaar, waarbij alle vier regio’s positief hebben bijgedragen aan de organische groei in volume, omzet en operationele winst”, zei CEO Jean-François Boxmeer. “Terwijl de economische toestand waarschijnlijk volatiel blijft, blijven onze verwachtingen voor het volledige jaar ongewijzigd.” Binnen die verwachtingen rekent het op autonome omzet- en winstgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.