HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017 | RetailDetail

HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017

HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017
Foto: ThomasDeco / Shutterstock.com

HelloFresh zag vorig jaar zijn omzet met 52% omhoog gaan. De dienst voor maaltijdboxen komt ook weer dichter bij het break-evenpunt: eind dit jaar zal er voor het eerst winst zijn, voorspelt het Duitse bedrijf.

 

Dichter bij break-even

In het laatste kwartaal zal de winst van de ‘core business’ van HelloFresh het nulpunt bereiken, beweert de Duitse maaltijddienst. “2017 was ons succesvolste jaar tot nu toe. We hebben niet alleen een succesvolle beursgang achter de rug, maar we hebben ook onze kerncijfers significant verbeterd”, zegt medeoprichter en CEO Dominik Richter.

 

Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 904,9 miljoen euro, in vergelijking met 597 miljoen euro in 2016. De grootste omzetstijging tekende het in het laatste kwartaal van 2017 op, toen de omzet met 59% steeg naar 252,8 miljoen euro. Ook wist de maaltijdboxleverancier zijn verliezen terug te dringen: HelloFresh eindigde het jaar met een EBITDA van 70,1 miljoen euro in het rood, ten opzichte van 82,6 miljoen euro onder nul in 2016.

 

Overname Green Chef Corporation in de VS

In 2018 verwacht HelloFresh een omzettoename van 25 à 30%. De overname van Green Chef Corporation in de Verenigde Staten moet daarbij zo’n 15 miljoen dollar bijdragen (ruim 12 miljoen euro) aan de omzet van het tweede kwartaal. HelloFresh koopt namelijk de Amerikaanse maaltijddienst Green Chef, gespecialiseerd in biologische maaltijdpakketten, in een poging om marktleider in de VS Blue Apron naar de kroon te steken. 

 

HelloFresh is vandaag actief in tien landen en telde eind vorig jaar 1,45 miljoen actieve klanten. In het vierde kwartaal leverde het zo’n veertig miljoen maaltijdboxen aan consumenten. Sinds vorig jaar noteert het bedrijf ook op de beurs van Frankfurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.