Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba
Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Technologieën uittesten

Het Nederlandse bedrijf is dan wel niet actief in China, toch zit het verveeld met de gelijke namen en hoopt het daar iets aan te kunnen doen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen”, aldus woordvoerster Nathalie Kruger.

 

De Hema’s van Alibaba bieden dan ook een totaal andere ervaring. Klanten van die winkels doen al hun boodschappen via een app. Dat kunnen ze zowel thuis als in de winkel doen. Daarna rekenen ze af via Alipay en kunnen ze de boodschappen mee naar huis nemen. Online bestellingen wordne door medewerkers in de winkel verzameld en naar het bezorgcentrum naast de winkel gebracht. De winkel verkoopt ook versbereide maaltijden.

 

Volgens Alibaba is het dan ook niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een grote keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. De resultaten zijn volgens Alibaba ook veelbelovend. Zo wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan en in winkels die al langer geopend zijn, stijgt dat zelfs tot meer dan 70 procent. Door de dubbelfunctie als magazijn voor online bestellingen zou er in de supermarkten drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top