Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba | RetailDetail

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba
Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Technologieën uittesten

Het Nederlandse bedrijf is dan wel niet actief in China, toch zit het verveeld met de gelijke namen en hoopt het daar iets aan te kunnen doen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen”, aldus woordvoerster Nathalie Kruger.

 

De Hema’s van Alibaba bieden dan ook een totaal andere ervaring. Klanten van die winkels doen al hun boodschappen via een app. Dat kunnen ze zowel thuis als in de winkel doen. Daarna rekenen ze af via Alipay en kunnen ze de boodschappen mee naar huis nemen. Online bestellingen wordne door medewerkers in de winkel verzameld en naar het bezorgcentrum naast de winkel gebracht. De winkel verkoopt ook versbereide maaltijden.

 

Volgens Alibaba is het dan ook niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een grote keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. De resultaten zijn volgens Alibaba ook veelbelovend. Zo wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan en in winkels die al langer geopend zijn, stijgt dat zelfs tot meer dan 70 procent. Door de dubbelfunctie als magazijn voor online bestellingen zou er in de supermarkten drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".