Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba
Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Technologieën uittesten

Het Nederlandse bedrijf is dan wel niet actief in China, toch zit het verveeld met de gelijke namen en hoopt het daar iets aan te kunnen doen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen”, aldus woordvoerster Nathalie Kruger.

 

De Hema’s van Alibaba bieden dan ook een totaal andere ervaring. Klanten van die winkels doen al hun boodschappen via een app. Dat kunnen ze zowel thuis als in de winkel doen. Daarna rekenen ze af via Alipay en kunnen ze de boodschappen mee naar huis nemen. Online bestellingen wordne door medewerkers in de winkel verzameld en naar het bezorgcentrum naast de winkel gebracht. De winkel verkoopt ook versbereide maaltijden.

 

Volgens Alibaba is het dan ook niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een grote keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. De resultaten zijn volgens Alibaba ook veelbelovend. Zo wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan en in winkels die al langer geopend zijn, stijgt dat zelfs tot meer dan 70 procent. Door de dubbelfunctie als magazijn voor online bestellingen zou er in de supermarkten drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top