Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba
Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Technologieën uittesten

Het Nederlandse bedrijf is dan wel niet actief in China, toch zit het verveeld met de gelijke namen en hoopt het daar iets aan te kunnen doen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen”, aldus woordvoerster Nathalie Kruger.

 

De Hema’s van Alibaba bieden dan ook een totaal andere ervaring. Klanten van die winkels doen al hun boodschappen via een app. Dat kunnen ze zowel thuis als in de winkel doen. Daarna rekenen ze af via Alipay en kunnen ze de boodschappen mee naar huis nemen. Online bestellingen wordne door medewerkers in de winkel verzameld en naar het bezorgcentrum naast de winkel gebracht. De winkel verkoopt ook versbereide maaltijden.

 

Volgens Alibaba is het dan ook niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een grote keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. De resultaten zijn volgens Alibaba ook veelbelovend. Zo wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan en in winkels die al langer geopend zijn, stijgt dat zelfs tot meer dan 70 procent. Door de dubbelfunctie als magazijn voor online bestellingen zou er in de supermarkten drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top