Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top