Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro | RetailDetail

Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.