Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

Herstructurering en stakingen kostten Carrefour België 225 miljoen euro

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

De omzet van Carrefour België is in 2010 met 225 miljoen euro geslonken tot 3,842 miljard euro (-5,52%). In het jaarverslag, dat Carrefour België samen met de jaarrekening heeft ingediend bij de Nationale Bank, schrijft het bedrijf die daling toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal” en “de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan”.

Nettoverlies van 170 miljoen euro

De Belgische tak van de Franse warenhuisketen heeft het in dat jaarverslag ook over een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010: de omzet steeg dat trimester 2,2% bij een identieke winkeloppervlakte. Dat is de hoogste stijging in 6 jaar, aldus de directie. Carrefour België realiseerde een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro, een flink pak onder de 40,6 miljoen euro van 2009.



Bovendien moest de warenhuisketen daarvan nog heel wat kosten aftrekken als gevolg van de herstructurering van vorig jaar, waarbij de groep in ons land 8 hypermarkten en 3 supermarkten sloot en nog eens 16 supermarkten verkocht aan de Groupe Mestdagh. Zo blijkt uit de jaarrekening dat Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan “uitzonderlijke kosten” inboekte voor die herstructurering. Uiteindelijk sloot Carrefour België 2010 af met een nettoverlies van 170 miljoen euro.

1.091 arbeidsplaatsen verloren

Ook de sociale balans is intussen definitief en officieel. Er gingen bij Carrefour België als gevolg van de herstructurering 1.091 arbeidsplaatsen verloren. 984 werknemers kozen voor brugpensioen, dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Daarvoor schreef Carrefour België een meerkost van 33 miljoen euro in zijn boekhouding in. Volgens de groep zouden er geen naakte ontslagen gevallen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top