Het grote belang van snacken op het werk

Het grote belang van snacken op het werk
Shutterstock

Drukbezette mensen eten dagelijks lunch en tussendoortjes op het werk. Het belang van deze plek in het snackinguniversum kan niet worden overschat. 


Uit de automaat


Een steeds grotere rol is hier weggelegd voor de automaat. 7 op 10 consumenten haalt wel eens drank uit de automaat, één op twee wel eens een snack, zegt het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. Maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om iets uit de vendingmachine te halen. 


76% van de werkende mensen beschikt over een koelkast op het werk, 72% over een microgolfoven om iets op te warmen. 67% kan een koffieautomaat gebruiken, 57% een drankautomaat. Slechts 56% beschikt over een aparte plek om de lunch op te eten. 
 

Broodje halen


Meer dan 60% van de respondenten eet de lunch dan ook gewoon aan hun bureau, achter de PC. Een goede 20% eet op een aparte plek (bijvoorbeeld een koffiecorner), 13,5% kan terecht in de refter of cafetaria/bedrijfsrestaurant. 


50% heeft een bakker of broodjeszaak in de buurt, 44% heeft een winkel in de nabijheid om iets te kopen. Geen wonder dus dat meer dan de helft van de consumenten wel eens een broodje gaat halen tijdens de middagpauze. Eén op drie doet dat regelmatig, één op acht minstens wekelijks. Bijna de helft gaat wel eens een snelle hap eten in de omgeving, of zelfs een volwaardige warme maaltijd. 
 

Betaalbare faciliteit


De recessie heeft gemaakt dat nog maar weinig werkgevers financieel tussenkomen in ‘in home catering’ voor eigen personeel. Een bedrijfskeuken wordt door de meesten eerder aanzien als een kost in plaats van een faciliteit. Maar tegelijk roept elke organisatie hoe moeilijk en belangrijk het is om goede werknemers binnen te halen en zeker ook te houden, observeert Eddy Bovijn van Food in Mind. 


“Wat moeten we denken van de human resources manager die de werknemer over de drempel haalt met een prachtige bedrijfswagen en een ruime keuze aan opties, maar die tegelijk de dagdagelijkse betaalbare faciliteiten zoals een gezellig restaurant of een koffiecorner verwaarloost? De werknemers worden daardoor dan toch verplicht een broodje buitenhuis te halen of op het werk op hun bureau of achter hun pc een snack te consumeren.”


“We kennen nochtans succesverhalen van facility managers die een duidelijk en aangepast aanbod aanbieden voor zowel blue als white collars binnen dezelfde onderneming. Een andere positieve ervaring zagen we bij een multinational waar gratis koffie te verkrijgen is in een bedrijfsrestaurant, maar eveneens de mogelijkheid van een ‘lekkere Illy koffie’ in een gezellig coffeecorner tegen betaling.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top