Het grote belang van snacken op het werk

Het grote belang van snacken op het werk
Shutterstock

Drukbezette mensen eten dagelijks lunch en tussendoortjes op het werk. Het belang van deze plek in het snackinguniversum kan niet worden overschat. 


Uit de automaat


Een steeds grotere rol is hier weggelegd voor de automaat. 7 op 10 consumenten haalt wel eens drank uit de automaat, één op twee wel eens een snack, zegt het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. Maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om iets uit de vendingmachine te halen. 


76% van de werkende mensen beschikt over een koelkast op het werk, 72% over een microgolfoven om iets op te warmen. 67% kan een koffieautomaat gebruiken, 57% een drankautomaat. Slechts 56% beschikt over een aparte plek om de lunch op te eten. 
 

Broodje halen


Meer dan 60% van de respondenten eet de lunch dan ook gewoon aan hun bureau, achter de PC. Een goede 20% eet op een aparte plek (bijvoorbeeld een koffiecorner), 13,5% kan terecht in de refter of cafetaria/bedrijfsrestaurant. 


50% heeft een bakker of broodjeszaak in de buurt, 44% heeft een winkel in de nabijheid om iets te kopen. Geen wonder dus dat meer dan de helft van de consumenten wel eens een broodje gaat halen tijdens de middagpauze. Eén op drie doet dat regelmatig, één op acht minstens wekelijks. Bijna de helft gaat wel eens een snelle hap eten in de omgeving, of zelfs een volwaardige warme maaltijd. 
 

Betaalbare faciliteit


De recessie heeft gemaakt dat nog maar weinig werkgevers financieel tussenkomen in ‘in home catering’ voor eigen personeel. Een bedrijfskeuken wordt door de meesten eerder aanzien als een kost in plaats van een faciliteit. Maar tegelijk roept elke organisatie hoe moeilijk en belangrijk het is om goede werknemers binnen te halen en zeker ook te houden, observeert Eddy Bovijn van Food in Mind. 


“Wat moeten we denken van de human resources manager die de werknemer over de drempel haalt met een prachtige bedrijfswagen en een ruime keuze aan opties, maar die tegelijk de dagdagelijkse betaalbare faciliteiten zoals een gezellig restaurant of een koffiecorner verwaarloost? De werknemers worden daardoor dan toch verplicht een broodje buitenhuis te halen of op het werk op hun bureau of achter hun pc een snack te consumeren.”


“We kennen nochtans succesverhalen van facility managers die een duidelijk en aangepast aanbod aanbieden voor zowel blue als white collars binnen dezelfde onderneming. Een andere positieve ervaring zagen we bij een multinational waar gratis koffie te verkrijgen is in een bedrijfsrestaurant, maar eveneens de mogelijkheid van een ‘lekkere Illy koffie’ in een gezellig coffeecorner tegen betaling.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top