Heylen Group neemt foodbroker PAB over

Heylen Group neemt foodbroker PAB over
Foto Heylen Group

PAB, distributeur van bekende voedingsmerken als Innocent, Tabasco, Kikkoman, Maille, Weight Watchers, Tony’s Chocolonely en Benecol, komt de foodcluster van Heylen Group versterken.

 

Merkenbouwer

PAB was op zoek naar een overnemer in het kader van de opvolging van afgevaardigd bestuurder Ludo Sleurs, die vijftig jaar lang actief was in de voedingssector. Met de acquisitie van PAB krijgt RV Food, de voedingspoot van Heylen Group, er een complementaire partner bij. De distributeur biedt foodmerken in de Benelux markt-, product-, marketing- en saleskennis, naast ondersteuning op het vlak van productinnovaties. "We bouwen merken alsof ze van onszelf zijn", zei Sleurs daarover enkele jaren geleden in een interview met RetailDetail.

 

"Onze klanten zijn internationale voedingsproducenten met zowel gekoelde als niet-gekoelde productlijnen. Concreet doen de merken beroep op de regionale markt- en productkennis van PAB, die op haar beurt de gepaste ondersteuning biedt aan de merken met als doel de merken maximaal te doen groeien. Dit doen we zowel in de retail- als in de horecasector binnen de Benelux", vertelt Frédéric Vloeberghs, gloednieuw CEO van de PAB Groep.

 

Complementaire partners

Voor RV Food, dat sinds 2015 onderdeel uitmaakt van Heylen Group, betekent de intrede van PAB de komst van een nieuwe, complementaire partner. "Als importeur en distributeur van voeding naar de industrie en de horeca, heeft RV Food als missie om de beste producten te 'sourcen' en te verdelen en eveneens om de klanten te blijven verrassen met nieuwe merkcreaties en ontwikkelingen. Een doel dat ook PAB voor ogen heeft,” vertelt CEO Gert Van de Water.

 

"Waar RV Food gespecialiseerd is in de import en distributie van voeding naar de industrie en de horeca, en ook in private label voor retail, ligt de focus bij PAB op retail en horeca. Beide bedrijven hebben elk hun eigen expertise, maar er is ook overlap in de ambitie om nieuwe foodconcepten te creëren en om bestaande merken verder uit te bouwen. Die gezamenlijke ambitie is onder meer de aanzet tot een complementaire samenwerking. Dat komt niet enkel de identiteit van beide bedrijven ten goede, maar geeft ook leveranciers en klanten meer perspectief", zegt Johan Steyaert, eveneens CEO bij RV Food.

 

Afscheid na 50 jaar

"Na vijftig jaar neem ik afscheid van PAB en is het tijd om de fakkel door te geven aan een ervaren managementteam dat op zijn beurt voor de komende vijftig jaar heel wat in petto heeft", zegt Sleurs. "Als merkenbouwers zijn de relaties met onze klanten en 'stakeholders' van onschatbare waarde. Om de continuïteit van het bedrijf te garanderen, zijn we daarom op zoek gegaan naar de geschikte partij om die continuïteit mee vorm te geven. Die partner vonden we in RV Food en Heylen Group. Door onze krachten te bundelen wordt de positie van PAB binnen foodservice, industriële verkoop en foodcreatie versterkt. Dit geeft zowel RV Food als PAB net die extra schaalgrootte en de middelen om zowel principalen, alsook de klanten nog beter te bedienen."

 

Die continuïteit zal daarnaast ook gegarandeerd worden door Vloeberghs, die als nieuwe CEO de fakkel overneemt. Peter Verlinde, CFO van PAB en Johan Steyaert en Gert Van de Water, bedrijfsleiders van RV Food, versterken het managementteam. Het doel: één coherent geheel vormen met een duidelijke focus op expertise en sterke lange termijn ambities binnen de voedingssector.