Hoe de supermarkt er uitziet in 2020 | RetailDetail

Hoe de supermarkt er uitziet in 2020

Hoe de supermarkt er uitziet in 2020
Shutterstock.com

Naarmate shoppergedrag richting online evolueert en het concurrentielandschap ingrijpend verandert, moet de supermarkt zichzelf heruitvinden: minder producten, meer beleving én meer technologie.

 

Bulkaankopen gaan online

De zaterdagse trip naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen is al een tijdje op de terugweg. Ook al is e-commerce vandaag nog klein in voeding, toch valt te verwachten dat bulkaankopen in FMCG steeds vaker online zullen verlopen, stellen experten van Symphony Retail Ai, gespecialiseerd in retailoplossingen op basis van artificiële intelligentie. Bovendien kopen consumenten steeds vaker bereide maaltijden in plaats van ingrediënten.

 

Daar komt een wijzigend concurrentieveld bovenop: hevige prijsconcurrentie, de groei van huismerken, de toenemende druk van discounters die lage prijzen koppelen aan efficiënt winkelen, de hoge ambities van Amazon… Om toekomstbestendig te worden, zal de fysieke supermarkt er dan ook radicaal anders moeten uitzien - zelfs in de nabije toekomst al.

 

De krachtlijnen? Het aantal referenties in de winkel zal drastisch dalen, omdat supermarkten de consument toegang kunnen bieden tot een haast oneindig aantal producten online. Per categorie kan een winkel volstaan met een tiental zorgvuldig uitgekozen sku’s, die shoppers gemak en kwaliteit bieden. De rest kunnen klanten bestellen via een aanraakscherm en later oppikken.

 

Foodcourt centraal

Daarom zullen we in de supermarkt van de toekomst minder gangpaden en rekken aantreffen. De rayons met droge voeding die vandaag het hart van de winkel uitmaken (de zogenaamde ‘center store’) moeten plaatsmaken voor een foodcourt met verse bereide maaltijden, en een horecagelegenheid om ter plaatse te consumeren. Een hele afdeling kunnen supermarkten wijden aan nieuwe producten met een aanbod dat tweemaal per week wijzigt om shoppers te verrassen en te verblijden. Ook een boerenmarkt met lokale leveranciers kan een aantrekkingspool worden in de winkel.

 

Tegelijk zal technologie een grote rol spelen: een concept met afhaalpunten wordt standaard. 3D-navigatie, waarbij shoppers de boodschappenlijst op hun smartphone kunnen koppelen aan de winkellay-out, vergemakkelijkt de winkeltrip. Ook krijgen klanten gepersonaliseerde aanbiedingen dankzij kunstmatige intelligentie. En de traditionele kassameubels verdwijnen uit het winkelbeeld omdat selfscan en kassaloos betalen het overnemen.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.