Hoe Delhaize zichzelf heruitvindt in Nijvel

Het is een supermarkt, maar niet zoals we hem kennen. In Nijvel heropent Delhaize donderdag een winkel die helemaal in lijn is met de nieuwe strategie die CEO Xavier Piesvaux eerder dit jaar voorstelde.

 

Twee jaar voorbereiding

Je kan dit geen testwinkel noemen, aangezien Delhaize dit jaar nog negen bijkomende winkels gaat openen volgens het nieuwe concept, waaraan de retailer gedurende twee jaar gewerkt heeft. Volgend jaar volgen er 36. De eerste Nederlandstalige winkel die de make-over krijgt is Reet. Twee Proxy Delhaize-winkels hebben al elementen van het concept overgenomen: Gent Kouter en Sint-Amandsberg. Het bedrijf investeert jaarlijks 200 miljoen euro in de vernieuwing van winkels.

 

De blikvanger: het Fresh Atelier

Van bij de inkom maakt de winkel een statement: de hele zone staat in het teken van ‘food to go’. Geen groenten en fruit hier, wel lunch- en maaltijdoplossingen. Blikvanger is een versatelier met ter plaatse bereide gezonde sappen, broodjes, wraps, salades, verse soep en warme bereidingen: dat kon dankzij een opmerkelijke samenwerking met Foodmaker, dat in steeds meer Delhaizevestigingen succesvolle saladbars uitrolt. De sappen en soepen worden deels met onverkochte groenten en fruit bereid.

 

Centraal: de versdriehoek

Dit is het kloppend hart van de winkel. Geen rechte gangen hier, geen symmetrie, wel schuine en dwarse opstellingen in een overzichtelijke marktplaats met lage meubels en de focus op inspiratie. Groenten en fruit, verse vis, sushi, bereide maaltijden, beenhouwerij, vegetarisch… Nieuw op de broodafdeling zijn herbruikbare broodzakken – klanten printen een etiket per type brood.

 

Een intuïtief winkelparcours

Het winkelparcours volgt de behoeften van de klant en wil het winkelen vergemakkelijken. Voorbij het korte circuit met de snelle maaltijdoplossingen vind je daarom meteen een gang met de zwaardere producten, die onderaan in de kar kunnen: water, melk, bakken bier… Diepvries en koelvers bevinden zich aan het einde van de winkeltrip. De circulatie is vrijer in de winkel, met kortere rayons voor een makkelijke navigatie. Centraal bevindt zich een gang met de sterkste promoties, want ook die krijgen meer ruimte.

 

De terugkeer van bediening

Lag tot voor enkele jaren de nadruk volledig op efficiënte zelfbediening, dan keert nu de bedieningstoog terug: een echte slagerij moet service als onderscheidend element benadrukken. Ook elders kan je medewerkers aanspreken: het versatelier, de sushi… Een andere vorm van service zijn het kinderhoekje en de koffiecorner.

 

Aandacht voor omnichannel

Op verschillende plaatsen in de winkel staan aanraakschermen waar shoppers bijkomende referenties kunnen bestellen, exclusieve artikelen die niet in de winkel aanwezig zijn. Uitzonderlijke wijnen bijvoorbeeld, want een fles van tegen de duizend euro leg je niet in de rekken. Schermen zijn er ook op de afdelingen bio, dierenvoeding, baby en verzorging.  

 

Het assortiment is de held

Delhaize pakt uit: op verschillende afdelingen werd het rijke aanbod nog uitgebreid. Bio (met zeventig nieuwe referenties) krijgt een aparte, centrale plaats, waarbij een bulkafdeling nieuw is. Lokale producten staan in de kijker. Op de chocoladeafdeling is er een exclusieve samenwerking met chocolatier Herman Van Dender. Het nieuwe concept biedt ook bijzonder veel aandacht voor crossmerchandising, en degustaties zullen een vaste goede gewoonte worden.

 

Een delicaat evenwicht…

Dat is het uiteindelijk wel: Delhaize vindt zijn DNA terug en zoekt sterker het onderscheid met de prijsvechters. Daarbij danst de retailer wel op het slappe koord tussen efficiënt boodschappen doen en inspirationeel winkelen, tussen een exclusief (wat duur ogend) aanbod en diepe promoties. Geslaagd of niet? De klant zal het uitwijzen…