Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek | RetailDetail

Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek

Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek
Foto McCain Foods

Ook met bescheiden middelen kan shopperonderzoek verhelderende inzichten opleveren voor trademarketeers. Het komt erop aan de juiste vragen te stellen en keuzes te maken, vertelt Katrin Sano van McCain Foods.

 

Het grotere plaatje

De specialist in diepvries aardappelproducten zet sinds 2016 sterker in op category management, om de categorie te doen groeien en zich als leverancier te differentiëren. Katrin Sano is verantwoordelijk voor de category management aanpak in België. “We gaan meestal als tandem naar de klant: de keyaccountmanager en ik.” Onderzoek is onontbeerlijk om retailers te adviseren, en ook met een bescheiden middelen kan je veel bereiken, ondervindt ze, als je maar de juiste vragen stelt. “We kopen nu andere data in dan vier jaar geleden. Vroeger zat marketing alleen aan het stuur, tegenwoordig denken we als geïntegreerd team samen goed na over welke inzichten we nodig hebben. Welke data wil marketing gebruiken, en met welke informatie kunnen we onze handelspartners helpen? Daarbij blijft het belangrijk en van heel grote waarde om te luisteren naar de markt: we leren veel van onze collega’s uit foodservice die de laatste trends oppikken, en ook uit gesprekken met consumenten en winkeleigenaars.”
 

Voor McCain telt het grotere plaatje: “Hoe kunnen we waarde en groei creëren? We willen de Belgische consument inspireren om diepgevroren aardappelproducten bij meer gelegenheden op tafel te zetten.” Het klassieke ‘friet-moment’ speelt zich bij de meeste gezinnen af in het weekend, zo blijkt uit shopperonderzoek, maar McCain heeft een heleboel producten die een snelle, lekkere en ook gezonde oplossing bieden als onderdeel van de doordeweekse maaltijd: denk aan puree bij vis en groenten. McCain zet dan ook in op bereidingen waarvoor mensen de friteuse niet noodzakelijk hoeven boven te halen: de oven bijvoorbeeld, een makkelijke en gezonde oplossing. Diepvries is duurzaam bovendien, want de producten zijn portioneerbaar zodat je voedselverlies kan vermijden.

 

Geplande aankoop

Aan uitdagingen geen gebrek. De diepvriesafdeling bevindt zich doorgaans achteraan in de supermarkt. De aankoop is meestal gepland, de producten staan op het boodschappenlijstje, maar het rayon is niet altijd makkelijk leesbaar. Om mensen te kunnen inspireren tot variatie met diepvries is het essentieel om het juiste assortiment in de kijker te plaatsen in het diepvriesmeubel. “Uit onze tests blijkt dat de verkoop stijgt als je het rayon actief onderhoudt. Onze taak is het om mensen die in de supermarkt komen, meer diepvries aardappelproducten te doen kopen. Als we shoppers kunnen verleiden tot één extra aankoop per jaar, dan zou de categorie al met 4% groeien.”
 

Op 12 juni vertelt Katrin Sano meer over de rol van shopperonderzoek in een efficiënte category management aanpak, en over de manier waarop McCain Foods de diepvriescategorie doet groeien. Dat doet ze tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt in Living Tomorrow in Vilvoorde. Thema van het congres is “Winning at the Moment of Purchase”. Wil jij ook winnen op het moment van de waarheid? Bekijk dan hier meer informatie over het programma en bestel snel je tickets. Op dit unieke kennis- en netwerkevent voor trade en shopper marketeers mag je niet ontbreken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.