Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon | RetailDetail

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon
Shutterstock.com

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.


Lastige markt

De lage marges en de nood aan schaalgrootte maakte de boodschappenmarkt een lastige markt voor nieuwkomers, stelt een nieuw visiedocument van ING. De Nederlandse markt is relatief klein, sterk geconsolideerd en kent hoge loonkosten waardoor thuisbezorgen minder aantrekkelijk is.
 

Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen.” Toch zijn er ook risico’s. Mochten platformbedrijven ls Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen, dan mogen traditionele supermarkten zich wél bedreigd voelen.

 

Zelf platformen ontwikkelen

Platformbedrijven zouden zich namelijk kunnen gaan richten op producten met hoge marges en zo druk zetten op supermarkten. Als online verder groeit, zal dat omzet afsnoepen van de fysieke supermarkten. En grote leveranciers zijn best wel geïnteresseerd om rechtstreeks te gaan verkopen via platformen.
 

Voorkomen is dan ook beter dan genezen. ING wijst erop dat supermarkten zich binnen de online boodschappenmarkt nu nog vooral op directe verkoop richten, via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Goede voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.