Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China | RetailDetail

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China
Foto: Shutterstock

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

 

Flexibeler inspelen op Aziatische vraag

Tot nu toe werkt er in de brouwerij van Hoegaarden zeven dagen op zeven personeel, maar vanaf volgende maand vermindert dat naar vijf dagen in de week. In Azië zal daarentegen voortaan meer worden geproduceerd. Brouwerijgroep AB InBev investeerde namelijk 357 miljoen euro in een nieuwe productiefaciliteit in China voor onder andere Hoegaarden: eind vorig jaar opende er de grootste brouwerij van Azië.

 

Ook in Vietnam start nog dit jaar de productie van Hoegaarden, bevestigt commercieel manager voor AB InBev Zuidoost-Azië Graig Maclean. “Door in China te brouwen kunnen we flexibeler inspelen op de lokale vraag en kan het bier sneller van de brouwerij naar de supermarkt worden gebracht. Tot voor kort was het bier zes weken onderweg”, legt een woordvoerder van de bierproducent de verhuis uit in De Tijd.

 

Focusmerk voor export

Vorig jaar zou zo’n 200.000 hectoliter van alle 1,3 miljoen hectoliter bier dat in Hoegaarden is gebrouwen naar de Chinese markt zijn gegaan. Hoeveel Hoegaarden AB InBev in Vietnam zal brouwen, is nog niet bekend. 

 

Al in 2016 maakte AB InBev bekend dat het minder zou gaan investeren in Hoegaarden, omdat het witbier in Europa geen prioriteit meer is. In Azië is het daarentegen wel een ‘focus brand’. Vakbonden vrezen alvast voor de tewerkstelling in de brouwerij van Hoegaarden. Er werken vandaag zo’n 170 mensen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.