Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie | RetailDetail

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie
Shutterstock

De Belgische voedingsindustrie is vorig jaar met ongeveer drie procent gegroeid, maar dat was volledig te danken aan de export. De binnenlandse markt moest immers, voor het eerst in tien jaar, een daling slikken.

“Melkkoe”

Volgens sectorfederatie Fevia zijn de hoge accijnzen in België de grootste factor voor die daling van 1,7%. De organisatie wijst daarvoor naar de grensaankopen, waarbij de Belgische consument net over de grens zijn inkopen doet: die in 2016 met 8% zijn gestegen.

 

Fevia vraagt dan ook aan de regering om de accijnzen aan te pakken, omdat die steeds verhogen niet langer het gewenste effect heeft. "We willen niet langer de melkkoe zijn om de gaten in de overheidsbegroting te vullen", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, aan de VRT. "Jaarlijks worden accijnzen verhoogd, als een makkelijke manier om tekorten in de begroting op te vangen. Maar op termijn werkt dat averechts. Want uiteindelijk gaan er jobs verloren en dat zorgt dan ook weer voor druk op de overheidsuitgaven. Je moet bijna een dommerik zijn om geen inkopen te doen over de grens.”

 

Export

Ook de grote ketens kopen hun producten steeds vaker in het buitenland. Vanwege de grote concurrentie moeten ze de prijzen immers zo laag mogelijk houden en dus gaan ze op zoek naar de goedkoopste oplossing, zelfs al ligt die buiten België.

 

In het buitenland doen de Belgische producten het wel nog steeds goed: volgens Fevia heeft dat te maken met de hoge kwaliteit. Bovendien wordt er een meer divers aanbod naar steeds meer landen geëxporteerd. Zo zijn de Belgische appelen sinds kort bezig aan een opmars in India.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".