Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie | RetailDetail

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie
Shutterstock

De Belgische voedingsindustrie is vorig jaar met ongeveer drie procent gegroeid, maar dat was volledig te danken aan de export. De binnenlandse markt moest immers, voor het eerst in tien jaar, een daling slikken.

“Melkkoe”

Volgens sectorfederatie Fevia zijn de hoge accijnzen in België de grootste factor voor die daling van 1,7%. De organisatie wijst daarvoor naar de grensaankopen, waarbij de Belgische consument net over de grens zijn inkopen doet: die in 2016 met 8% zijn gestegen.

 

Fevia vraagt dan ook aan de regering om de accijnzen aan te pakken, omdat die steeds verhogen niet langer het gewenste effect heeft. "We willen niet langer de melkkoe zijn om de gaten in de overheidsbegroting te vullen", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, aan de VRT. "Jaarlijks worden accijnzen verhoogd, als een makkelijke manier om tekorten in de begroting op te vangen. Maar op termijn werkt dat averechts. Want uiteindelijk gaan er jobs verloren en dat zorgt dan ook weer voor druk op de overheidsuitgaven. Je moet bijna een dommerik zijn om geen inkopen te doen over de grens.”

 

Export

Ook de grote ketens kopen hun producten steeds vaker in het buitenland. Vanwege de grote concurrentie moeten ze de prijzen immers zo laag mogelijk houden en dus gaan ze op zoek naar de goedkoopste oplossing, zelfs al ligt die buiten België.

 

In het buitenland doen de Belgische producten het wel nog steeds goed: volgens Fevia heeft dat te maken met de hoge kwaliteit. Bovendien wordt er een meer divers aanbod naar steeds meer landen geëxporteerd. Zo zijn de Belgische appelen sinds kort bezig aan een opmars in India.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.