Hoge Gezondheidsraad vraagt accijnsverhoging en verbod op alcoholreclame | RetailDetail

Hoge Gezondheidsraad vraagt accijnsverhoging en verbod op alcoholreclame

Hoge Gezondheidsraad vraagt accijnsverhoging en verbod op alcoholreclame
Shutterstock.com

Om het alcoholgebruik te beperken, pleit de Hoge Gezondheidsraad voor verregaande maatregelen zoals een reclameverbod, hogere accijnzen en een verbod op de verkoop van alcohol in benzinestations, automaten en nachtwinkels.  

 

Voedingsinformatie

Zopas publiceerde de Hoge Gezondheidsraad (HGR) nieuwe richtlijnen om de gezondheidsrisico’s te beperken die gepaard gaan met alcoholgebruik. Dat gebeurde op vraag van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Het rapport adviseert om geen alcohol te drinken voor de leeftijd van 18 jaar, niet meer dan tien eenheden per week te drinken en verschillende alcoholvrije dagen per week in te lassen. Aan vrouwen die zwanger zijn, zwanger willen worden of borstvoeding geven, wordt aangeraden om geen alcoholische dranken te drinken.

 

Er zijn volgens de HGR echter ook begeleidende maatregelen nodig, en die gaan behoorlijk ver: zo adviseert de raad om reclame van en sponsoring door alcoholmerken volledig te verbieden. Ze wil ook de etikettering op alcoholische dranken aanpassen door voedingsinformatie toe te voegen (minstens het aantal calorieën per 100 ml), het aantal alcoholeenheden per verpakking te vermelden en de huidige slogan “ons vakmanschap drink je met verstand” te vervangen door de melding “alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid”.

 

Bovendien pleit het rapport voor een gediversifieerd prijsbeleid, met als mogelijke maatregelen een minimumprijs per alcoholeenheid in de retail, een verbod om alcoholische dranken gratis of aan fel verminderde prijs aan te bieden, en een verhoging van taksen en accijnzen. Dat laatste is opmerkelijk omdat een recente accijnsverhoging grotendeels zijn doel voorbijschoot: die stimuleerde vooral de grensaankopen.

 

Tot slot wil de HGR de beschikbaarheid van alcoholische dranken beperken door een verbod op de verkoop in benzinestations, via automaten en in nachtwinkels. Gratis kraantjeswater zou de standaard moeten worden in de horeca. Daarop heeft Horeca Vlaanderen al gereageerd dat kraantjeswater niet gratis is… FEBED, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, vindt de voorstellen te verregaand en verkiest een sensibilisering van de consument. “Uiteraard is er ook een verantwoordelijkheid van de producenten om op een verantwoorde manier met reclame om te gaan, maar daar dienen afspraken over gemaakt te worden met de sector in plaats van tegen de sector”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.