Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect | RetailDetail

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect
Shutterstock.com

De hogere accijnzen op alcohol die in november 2015 werden ingevoerd door de regering schieten hun doel voorbij. Volgens sectorfederatie Vinum Et Spiritus daalde de omzet in de sector immers drastisch in januari.

“Te vroeg om te evalueren”

Volgens de federatie werd er in januari 2016 53 miljoen euro aan accijnzen op alcoholische dranken opgehaald. Dat is meer dan een jaar eerder, maar wel maar amper 600.000 euro meer, terwijl de regering had gerekend op extra inkomsten van 15 miljoen euro per maand.

 

Het is dan ook geen verrassing dat er binnen de sector sprake is van een dalende verkoop. Sommige producenten stellen dat hun omzet met 15 tot 20 procent is gedaald. In de retail wordt er dan weer gesproken van een omzetdaling van 10 à 15 procent, terwijl de groothandels het hebben over een daling van maar liefst 50 procent. Heel wat Belgen zouden nu hun alcohol kopen in buurlanden Frankrijk en Luxemburg.

 

"Deze cijfers zijn zorgwekkend voor de gehele industrie: wij zijn daarom vragende partij voor een evenwichtige fiscaliteit die de Belgische consumenten niet naar het buitenland duwt en waardoor de economische leefbaarheid van alle betrokken sectoren behouden blijft. Daarom vragen wij aan de overheid om als gesprekspartner uitgenodigd te worden om tot werkbare oplossingen te komen", aldus algemeen directeur van Vinum Et Spiritus, Geert Van Lerberghe. Dat schrijft de VRT.

 

Volgens Johan Van Overtveldt, federaal minister van Financiën, kan er echter nog geen vergelijking worden gemaakt, omdat heel wat consumenten een voorraad hebben aangelegd om de verhoogde accijnzen voor te zijn. Volgens hem kan de maatregel dus pas later worden geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".