Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect
http://www.shutterstock.com/nl/pic-317942072/stock-photo-nonthaburi-thailand-august-set-of-alcohol-bottles-on-a-shelf-at-supermarket.html?src=YY2QTyOiczAAWajNuCtAtQ-1-31

De hogere accijnzen op alcohol die in november 2015 werden ingevoerd door de regering schieten hun doel voorbij. Volgens sectorfederatie Vinum Et Spiritus daalde de omzet in de sector immers drastisch in januari.

“Te vroeg om te evalueren”

Volgens de federatie werd er in januari 2016 53 miljoen euro aan accijnzen op alcoholische dranken opgehaald. Dat is meer dan een jaar eerder, maar wel maar amper 600.000 euro meer, terwijl de regering had gerekend op extra inkomsten van 15 miljoen euro per maand.

 

Het is dan ook geen verrassing dat er binnen de sector sprake is van een dalende verkoop. Sommige producenten stellen dat hun omzet met 15 tot 20 procent is gedaald. In de retail wordt er dan weer gesproken van een omzetdaling van 10 à 15 procent, terwijl de groothandels het hebben over een daling van maar liefst 50 procent. Heel wat Belgen zouden nu hun alcohol kopen in buurlanden Frankrijk en Luxemburg.

 

"Deze cijfers zijn zorgwekkend voor de gehele industrie: wij zijn daarom vragende partij voor een evenwichtige fiscaliteit die de Belgische consumenten niet naar het buitenland duwt en waardoor de economische leefbaarheid van alle betrokken sectoren behouden blijft. Daarom vragen wij aan de overheid om als gesprekspartner uitgenodigd te worden om tot werkbare oplossingen te komen", aldus algemeen directeur van Vinum Et Spiritus, Geert Van Lerberghe. Dat schrijft de VRT.

 

Volgens Johan Van Overtveldt, federaal minister van Financiën, kan er echter nog geen vergelijking worden gemaakt, omdat heel wat consumenten een voorraad hebben aangelegd om de verhoogde accijnzen voor te zijn. Volgens hem kan de maatregel dus pas later worden geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top