Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect
http://www.shutterstock.com/nl/pic-317942072/stock-photo-nonthaburi-thailand-august-set-of-alcohol-bottles-on-a-shelf-at-supermarket.html?src=YY2QTyOiczAAWajNuCtAtQ-1-31

De hogere accijnzen op alcohol die in november 2015 werden ingevoerd door de regering schieten hun doel voorbij. Volgens sectorfederatie Vinum Et Spiritus daalde de omzet in de sector immers drastisch in januari.

“Te vroeg om te evalueren”

Volgens de federatie werd er in januari 2016 53 miljoen euro aan accijnzen op alcoholische dranken opgehaald. Dat is meer dan een jaar eerder, maar wel maar amper 600.000 euro meer, terwijl de regering had gerekend op extra inkomsten van 15 miljoen euro per maand.

 

Het is dan ook geen verrassing dat er binnen de sector sprake is van een dalende verkoop. Sommige producenten stellen dat hun omzet met 15 tot 20 procent is gedaald. In de retail wordt er dan weer gesproken van een omzetdaling van 10 à 15 procent, terwijl de groothandels het hebben over een daling van maar liefst 50 procent. Heel wat Belgen zouden nu hun alcohol kopen in buurlanden Frankrijk en Luxemburg.

 

"Deze cijfers zijn zorgwekkend voor de gehele industrie: wij zijn daarom vragende partij voor een evenwichtige fiscaliteit die de Belgische consumenten niet naar het buitenland duwt en waardoor de economische leefbaarheid van alle betrokken sectoren behouden blijft. Daarom vragen wij aan de overheid om als gesprekspartner uitgenodigd te worden om tot werkbare oplossingen te komen", aldus algemeen directeur van Vinum Et Spiritus, Geert Van Lerberghe. Dat schrijft de VRT.

 

Volgens Johan Van Overtveldt, federaal minister van Financiën, kan er echter nog geen vergelijking worden gemaakt, omdat heel wat consumenten een voorraad hebben aangelegd om de verhoogde accijnzen voor te zijn. Volgens hem kan de maatregel dus pas later worden geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top