Hogere kosten drukken winst Coca-Cola | RetailDetail

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola
Shutterstock

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Volume blijft gelijk

De totale omzet van Coca-Cola kwam in het eerste kwartaal uit op 9,1 miljard dollar (8,36 miljard euro), tegenover 10,3 miljard dollar (9,46 miljard euro) een jaar eerder. De daling van de omzet was onder andere het gevolg van de verschuiving van de paasvakantie en was uiteindelijk nog hoger dan de verwachtingen van analisten.

 

De nettowinst strandde dan weer op 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro), wat een flink stuk minder was dan een jaar eerder, toen er nog 1,5 miljard dollar (1,38 miljard euro) winst werd gemaakt. Coca-Cola had eerder op het jaar al gesteld dat de winst lager zou uitvallen, omwille van verschuivingen binnen zijn bottelingactiviteiten. Coca-Cola hoopt die operatie tegen het einde van dit jaar afgerond te hebben.

 

Het verkochte volume bleef wereldwijd gelijk, dankzij een groei van twee procent in de EMEA-zone. In Latijns-Amerika was er dan weer sprake van een daling van 3 procent, waarbij vooral Brazilië zware klappen kreeg.

 

Daarnaast heeft Coca-Cola aangekondigd nog eens 800 miljoen dollar (734,4 miljoen euro) extra te zullen besparen tegen 2019. In totaal wil het zo over een periode van zes jaar 3,8 miljard dollar (3,49 miljard euro) besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.