Hogere kosten drukken winst Coca-Cola | RetailDetail

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola
Shutterstock

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Volume blijft gelijk

De totale omzet van Coca-Cola kwam in het eerste kwartaal uit op 9,1 miljard dollar (8,36 miljard euro), tegenover 10,3 miljard dollar (9,46 miljard euro) een jaar eerder. De daling van de omzet was onder andere het gevolg van de verschuiving van de paasvakantie en was uiteindelijk nog hoger dan de verwachtingen van analisten.

 

De nettowinst strandde dan weer op 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro), wat een flink stuk minder was dan een jaar eerder, toen er nog 1,5 miljard dollar (1,38 miljard euro) winst werd gemaakt. Coca-Cola had eerder op het jaar al gesteld dat de winst lager zou uitvallen, omwille van verschuivingen binnen zijn bottelingactiviteiten. Coca-Cola hoopt die operatie tegen het einde van dit jaar afgerond te hebben.

 

Het verkochte volume bleef wereldwijd gelijk, dankzij een groei van twee procent in de EMEA-zone. In Latijns-Amerika was er dan weer sprake van een daling van 3 procent, waarbij vooral Brazilië zware klappen kreeg.

 

Daarnaast heeft Coca-Cola aangekondigd nog eens 800 miljoen dollar (734,4 miljoen euro) extra te zullen besparen tegen 2019. In totaal wil het zo over een periode van zes jaar 3,8 miljard dollar (3,49 miljard euro) besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.