Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina
Shutterstock

De omzet bij zuivelbedrijf FrieslandCampina is in de eerste helft van 2017 met meer dan 10% gestegen, maar de winst kon dat tempo niet volgen en steeg met slechts 1,3% ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsstijgingen

De netto-omzet van FrieslandCampina steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 10,7% naar 6,1 miljard euro. Die groei is te danken aan hogere prijzen (+10,3%) en de aankoop van Engro Foods in Pakistan. De wisselkoersen hadden dan weer een negatief effect van 1%. De kleinere winststijging, naar 162 miljoen euro, had onder andere te maken met een afwaardering van 20 miljoen euro bij het Chinese Huishan Dairy, waar FrieslandCampina 1,1% van de aandelen in handen heeft. De totale vergoeding aan leden-melkveehouders is met 24,1% toegenomen naar 2,1 miljard euro, terwijl er 1% minder melk werd geproduceerd.

 

“De melkprijs voor de leden-melkveehouders heeft zich dit jaar hersteld na een aantal tegenvallende jaren. De hogere verkoopprijzen van vooral boter en kaas liggen hieraan ten grondslag. We zijn er in West-Europa goed in geslaagd de hogere garantieprijs door te berekenen in de verkoopprijzen. Dat zie je terug in de stijging van de omzet”, zegt CEO Roelof Joosten. “In Indonesië en Vietnam en met kaas en boter is goede groei gerealiseerd. In Duitsland, de Filippijnen en Nigeria zijn de resultaatsontwikkelingen minder positief als gevolg van lokale marktomstandigheden en negatieve valuta-effecten, dit laatste vooral in Nigeria.”

 

Stabilisering in China

Ook in China stabiliseert momenteel de omzet van FrieslandCampina, vanwege de grote concurrentie. Binnenkort veranderen daar de regels rond kindervoeding, waardoor heel wat merken mogelijk niet meer verkocht mogen worden en die nu nog goedkoop op de markt worden gebracht. De komende jaren verwacht FrieslandCampina net een sterke groei in China, waar het momenteel 5% van zijn omzet haalt.

 

FrieslandCampina verkocht enkele weken geleden ook zijn vruchtendrankendivisie aan een Nederlands investeringsbedrijf, maar die verkoop wordt pas opgenomen in de resultaten van het tweede halfjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top