Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina
Shutterstock

De omzet bij zuivelbedrijf FrieslandCampina is in de eerste helft van 2017 met meer dan 10% gestegen, maar de winst kon dat tempo niet volgen en steeg met slechts 1,3% ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsstijgingen

De netto-omzet van FrieslandCampina steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 10,7% naar 6,1 miljard euro. Die groei is te danken aan hogere prijzen (+10,3%) en de aankoop van Engro Foods in Pakistan. De wisselkoersen hadden dan weer een negatief effect van 1%. De kleinere winststijging, naar 162 miljoen euro, had onder andere te maken met een afwaardering van 20 miljoen euro bij het Chinese Huishan Dairy, waar FrieslandCampina 1,1% van de aandelen in handen heeft. De totale vergoeding aan leden-melkveehouders is met 24,1% toegenomen naar 2,1 miljard euro, terwijl er 1% minder melk werd geproduceerd.

 

“De melkprijs voor de leden-melkveehouders heeft zich dit jaar hersteld na een aantal tegenvallende jaren. De hogere verkoopprijzen van vooral boter en kaas liggen hieraan ten grondslag. We zijn er in West-Europa goed in geslaagd de hogere garantieprijs door te berekenen in de verkoopprijzen. Dat zie je terug in de stijging van de omzet”, zegt CEO Roelof Joosten. “In Indonesië en Vietnam en met kaas en boter is goede groei gerealiseerd. In Duitsland, de Filippijnen en Nigeria zijn de resultaatsontwikkelingen minder positief als gevolg van lokale marktomstandigheden en negatieve valuta-effecten, dit laatste vooral in Nigeria.”

 

Stabilisering in China

Ook in China stabiliseert momenteel de omzet van FrieslandCampina, vanwege de grote concurrentie. Binnenkort veranderen daar de regels rond kindervoeding, waardoor heel wat merken mogelijk niet meer verkocht mogen worden en die nu nog goedkoop op de markt worden gebracht. De komende jaren verwacht FrieslandCampina net een sterke groei in China, waar het momenteel 5% van zijn omzet haalt.

 

FrieslandCampina verkocht enkele weken geleden ook zijn vruchtendrankendivisie aan een Nederlands investeringsbedrijf, maar die verkoop wordt pas opgenomen in de resultaten van het tweede halfjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top