Horecasluitingen torpederen Belgische bierexport, supermarkten zorgen voor klein lichtpunt

Fotos593 / Shutterstock.com

Het coronajaar 2020 was voor de Belgische bierindustrie eentje om snel te vergeten. In eigen land klapte de bierconsumptie met net geen vijfde in elkaar. Ook de export, vooral buiten Europa, klapte in elkaar. Enige lichtpuntje: de verkoop in de supermarkten ging omhoog. Maar dat kon niet beletten dat 2020 het slechtste jaar werd voor de Belgisch bierindustrie sinds de Tweede Wereldoorlog.

 

Halvering in Belgische horeca

Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie Belgische Brouwers. De cijfers zijn bikkelhard. De volumes in de Belgische horeca halveerden, van 2,95 miljoen hectoliter in 2019 naar 1,54 miljoen hectoliter vorig jaar. Dat werd weliswaar gedeeltelijk gecompenseerd door toegenomen verkoop in de supermarkten, die 2,6 procent steeg. Corona heeft dus voor een versnelling gezorgd van de langetermijntrend naar meer thuisconsumptie.

 

Al is dat natuurlijk een momentopname die vertekend wordt door de pandemie. Het is nu afwachten hoe (snel) de Belgische horeca rechtkrabbelt na de maandenlange verplichte sluiting. Krishan Maudgal, directeur van de Belgische Brouwers, wil vooral zo snel mogelijk af van de capaciteitsbeperkingen in de cafés. "We moeten zo snel mogelijk weer pintjes kunnen drinken aan de toog", klinkt het in De Standaard.

 

Dreigende faillissementsgolf

Vraag is of die versoepeling op tijd zal komen voor sommige horecazaken. De sector vreest een faillissementengolf. In De Tijd schat marktleider AB InBev dat de komende jaren 30 procent van de Belgische restaurants en cafés de deuren definitief zal moeten sluiten. De coronacrisis heeft diepe putten geslagen in de financiële reserves. Veel cafés hielden tot dusver het hoofd boven water dankzij overheidssubsidies en betaaluitstel dat ze kregen vanwege huisbazen, banken en de fiscus. Maar dat verhaal is niet oneindig. En als de factoren weer binnenkomen, dreigt voor velen het einde. 

 

De vele brouwers die ons land rijk zijn, moeten zich ook aanpassen aan die realiteit. De export kon de gedaalde binnenlandse volumes niet compenseren. De Europese export hield nog vrij goed stand, met Frankrijk en het post-brexit VK als sterkhouders. Daar steeg het volume nog met 3,3 procent. Maar naar de rest van de wereld moesten de brouwers 18,3 procent minder bier verschepen. Het feit dat Belgisch bier in Europa ook vaak richting supermarkten gaan, terwijl het in de rest van de wereld vooral een horecamarkt is, speelt daarin een belangrijke rol.

 

Dat betekent echter ook dat die wereldwijde export weer zal aantrekken naarmate de horecarestricties versoepelen. Maar veel brouwers hebben harde lessen geleerd, meldt De Tijd. Vooral diegene die tot dusver zwaar op de horeca leunden, zoals Brouwerij Haacht, moesten hun strategie bijsturen en meer gaan inzetten op verkoop via supermarkten en drankenhandels.

 

(Afbeelding jaarverslag Belgische Brouwers)