Iglo loopt averij op in België | RetailDetail

Iglo loopt averij op in België

Iglo loopt averij op in België

De Britse diepvriesreus Iglo heeft een zwaar jaar achter de rug. Vooral in België zou het slecht lopen: het bedrijf moest hier een flinke waardevermindering incasseren van meer dan 25 miljoen euro.

Paardenvlees

De problemen in België zouden vooral stammen uit het paardenvleesschandaal. Toen in één type bereide maaltijd het DNA van paarden werd gevonden, moest Iglo ingrijpen en acht bereide maaltijden uit de rekken halen. Die werden gemaakt door de Belgische producent Frigilunch, waardoor er dus vooral moest ingegrepen worden op de Belgische markt.

 

"De marktcondities in België zijn al een tijdlang uitdagend, en er was een gevoelige impact van het paardenvleesschandaal", aldus Iglo in zijn jaarverslag volgens zakenkrant De Tijd.

 

Die uitdagende marktcondities beginnen al in 2009, toen de omzet met negen procent zakte tot 60 miljoen euro. De toenmalige manager van de Benelux – die nog geen twee jaar in functie was – werd toen vervangen door de Belg Hans Peters. Drie jaar later, in 2012, werd ook hij vervangen. Sindsdien communiceert Iglo niet meer over de Belgische cijfers, al zouden die ondertussen gezakt zijn tot onder het niveau van 2009.

 

Wereldwijd mindere resultaten

Ook op andere markten deed Iglo het onder de verwachtingen: de omzet daalde in 2013 met 2,8 procent tot 1,52 miljard euro. De ebitda lag 12 procent lager en kwam uit op 306,6 miljoen euro.

 

Iglo wijt de mindere resultaten aan de economische crisis. Consumenten geven daardoor minder geld uit aan eten en grijpen ook sneller naar huismerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.