Iglo loopt averij op in België

Iglo loopt averij op in België

De Britse diepvriesreus Iglo heeft een zwaar jaar achter de rug. Vooral in België zou het slecht lopen: het bedrijf moest hier een flinke waardevermindering incasseren van meer dan 25 miljoen euro.

Paardenvlees

De problemen in België zouden vooral stammen uit het paardenvleesschandaal. Toen in één type bereide maaltijd het DNA van paarden werd gevonden, moest Iglo ingrijpen en acht bereide maaltijden uit de rekken halen. Die werden gemaakt door de Belgische producent Frigilunch, waardoor er dus vooral moest ingegrepen worden op de Belgische markt.

 

"De marktcondities in België zijn al een tijdlang uitdagend, en er was een gevoelige impact van het paardenvleesschandaal", aldus Iglo in zijn jaarverslag volgens zakenkrant De Tijd.

 

Die uitdagende marktcondities beginnen al in 2009, toen de omzet met negen procent zakte tot 60 miljoen euro. De toenmalige manager van de Benelux – die nog geen twee jaar in functie was – werd toen vervangen door de Belg Hans Peters. Drie jaar later, in 2012, werd ook hij vervangen. Sindsdien communiceert Iglo niet meer over de Belgische cijfers, al zouden die ondertussen gezakt zijn tot onder het niveau van 2009.

 

Wereldwijd mindere resultaten

Ook op andere markten deed Iglo het onder de verwachtingen: de omzet daalde in 2013 met 2,8 procent tot 1,52 miljard euro. De ebitda lag 12 procent lager en kwam uit op 306,6 miljoen euro.

 

Iglo wijt de mindere resultaten aan de economische crisis. Consumenten geven daardoor minder geld uit aan eten en grijpen ook sneller naar huismerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top