Ikea denkt aan losstaande restaurants | RetailDetail

Ikea denkt aan losstaande restaurants

Ikea denkt aan losstaande restaurants
Shutterstock

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Vehikel om te verkopen

Lange tijd waren de restaurants in de winkels gewoon een vehikel om meer meubels te verkopen. Het was de bedoeling om klanten zo tevreden te houden en ze langer in de winkel te houden, waardoor ze ter plekke al zouden beslissen over hun mogelijke aankopen. Het is pas sinds enkele jaren dat Ikea het potentieel van zijn restaurants heeft ingezien.

 

Daarbij werd het assortiment verder uitgebreid en werd er meer aandacht geschonken aan gezonde voeding. Daardoor is food nu één van de snelst groeiende takken van het Zweedse bedrijf, wat echter lang verborgen bleef omdat food voor de totale omzet van het bedrijf slechts een klein onderdeel is. Jaarlijks verkoopt Ikea 650 miljoen maaltijden, goed voor een omzet van 1,7 miljard euro in 2016 - tegenover een totale bedrijfsomzet van 34,2 miljard.

 

30 procent komt enkel om te eten

Daarop werd besloten om Ikea Food verder uit te breiden, onder andere met meer gerechten, waarbij de focus kwam op duurzaamheid en gezonde voeding. Daarbij werden ook de prijzen laag gehouden, zonder te tornen aan de kwaliteit. Sinds die nieuwe strategie bij Ikea is de omzet van Ikea Food jaarlijks met 8% gestegen. 30% van de klanten bij Ikea zeggen zelfs enkel voor het restaurant te komen.

 

Dat heeft er voor gezorgd dat er nu gedacht wordt aan een echte keten van Ikea-restaurants, die hun plek zouden krijgen in de binnensteden. Ikea zou zo een veel groter aantal klanten kunnen bereiken, dan met de grote woonwinkels aan de rand van de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.