Ikea denkt aan losstaande restaurants | RetailDetail

Ikea denkt aan losstaande restaurants

Ikea denkt aan losstaande restaurants
Shutterstock

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Vehikel om te verkopen

Lange tijd waren de restaurants in de winkels gewoon een vehikel om meer meubels te verkopen. Het was de bedoeling om klanten zo tevreden te houden en ze langer in de winkel te houden, waardoor ze ter plekke al zouden beslissen over hun mogelijke aankopen. Het is pas sinds enkele jaren dat Ikea het potentieel van zijn restaurants heeft ingezien.

 

Daarbij werd het assortiment verder uitgebreid en werd er meer aandacht geschonken aan gezonde voeding. Daardoor is food nu één van de snelst groeiende takken van het Zweedse bedrijf, wat echter lang verborgen bleef omdat food voor de totale omzet van het bedrijf slechts een klein onderdeel is. Jaarlijks verkoopt Ikea 650 miljoen maaltijden, goed voor een omzet van 1,7 miljard euro in 2016 - tegenover een totale bedrijfsomzet van 34,2 miljard.

 

30 procent komt enkel om te eten

Daarop werd besloten om Ikea Food verder uit te breiden, onder andere met meer gerechten, waarbij de focus kwam op duurzaamheid en gezonde voeding. Daarbij werden ook de prijzen laag gehouden, zonder te tornen aan de kwaliteit. Sinds die nieuwe strategie bij Ikea is de omzet van Ikea Food jaarlijks met 8% gestegen. 30% van de klanten bij Ikea zeggen zelfs enkel voor het restaurant te komen.

 

Dat heeft er voor gezorgd dat er nu gedacht wordt aan een echte keten van Ikea-restaurants, die hun plek zouden krijgen in de binnensteden. Ikea zou zo een veel groter aantal klanten kunnen bereiken, dan met de grote woonwinkels aan de rand van de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.