Ikea denkt aan losstaande restaurants

Ikea denkt aan losstaande restaurants
Shutterstock

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Vehikel om te verkopen

Lange tijd waren de restaurants in de winkels gewoon een vehikel om meer meubels te verkopen. Het was de bedoeling om klanten zo tevreden te houden en ze langer in de winkel te houden, waardoor ze ter plekke al zouden beslissen over hun mogelijke aankopen. Het is pas sinds enkele jaren dat Ikea het potentieel van zijn restaurants heeft ingezien.

 

Daarbij werd het assortiment verder uitgebreid en werd er meer aandacht geschonken aan gezonde voeding. Daardoor is food nu één van de snelst groeiende takken van het Zweedse bedrijf, wat echter lang verborgen bleef omdat food voor de totale omzet van het bedrijf slechts een klein onderdeel is. Jaarlijks verkoopt Ikea 650 miljoen maaltijden, goed voor een omzet van 1,7 miljard euro in 2016 - tegenover een totale bedrijfsomzet van 34,2 miljard.

 

30 procent komt enkel om te eten

Daarop werd besloten om Ikea Food verder uit te breiden, onder andere met meer gerechten, waarbij de focus kwam op duurzaamheid en gezonde voeding. Daarbij werden ook de prijzen laag gehouden, zonder te tornen aan de kwaliteit. Sinds die nieuwe strategie bij Ikea is de omzet van Ikea Food jaarlijks met 8% gestegen. 30% van de klanten bij Ikea zeggen zelfs enkel voor het restaurant te komen.

 

Dat heeft er voor gezorgd dat er nu gedacht wordt aan een echte keten van Ikea-restaurants, die hun plek zouden krijgen in de binnensteden. Ikea zou zo een veel groter aantal klanten kunnen bereiken, dan met de grote woonwinkels aan de rand van de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top