Ikea sluit aan bij 'Too good to go'

Ikea sluit aan bij 'Too good to go'

Een Scandinavische coalitie tegen voedselverspilling in België: het Zweedse Ikea gaat een samenwerkingsverband aan met het Deense Too Good To Go om voedseloverschotten goedkoper te verkopen.

 

Verrassingspakket

Jaarlijks wordt tot één derde van het geproduceerde voedsel weggegooid, claimt het bedrijf achter de app Too Good To Go. Dat maakte er zijn missie van om zoveel mogelijk maaltijden uit de vuilnisbakken te redden: voor een fractie van de prijs kan je een maaltijd afhalen, die anders toch weggegooid wordt. In België werd de app een jaar geleden gelanceerd: grote bedrijven als Carrefour en Exki zijn reeds partner en daar komt nu ook Ikea bij. “We hebben een goede testperiode achter de rug en daarom is er gezamenlijk besloten om alle Ikea-vestigingen te laten aansluiten op de app”, zegt Jonas Mallisse, de initiatiefnemer van Too good to go België.

 

Het is ook bij Ikea evenwel niet mogelijk om een specifiek gerecht te reserveren: je tekent in op een verrassingspakket. Wie in de buurt van een Ikea is, kan via de app kijken of er in die vestiging voedseloverschotten zijn. De woonwinkelketen maakt een inschatting, maar wat ze precies zullen overhebben, is niet duidelijk. “Dat kunnen Zweedse balletjes zijn, maar dat kan ook de dagschotel zijn”, zegt Mallisse. Voor zo’n verrassingspakket betaal je ongeveer een derde van de prijs in het restaurant.

 

Ikea is ambitieus: de woonketen - die tegenwoordig ook een van de grootste restaurantketens van de wereld is - wil tegen augustus 2020 de voedseloverschotten halveren en 90% van alle overblijvende voedselafval recycleren, composteren of omzetten tot biogas. De aansluiting bij de app moet die doelstellingen helpen bereiken.

 

Too good to Go werd in 2016 opgericht in Denemarken en is sinds een jaar actief op de Belgische markt. Daarnaast is het bedrijf ook actief in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. In totaal werden al meer dan 11 miljoen maaltijden gered, claimt het bedrijf op zijn website.