India beloofde land voor Belgische appelen en peren | RetailDetail

India beloofde land voor Belgische appelen en peren

India beloofde land voor Belgische appelen en peren
Shutterstock

India is voor de Belgische fruitboeren aan het uitgroeien tot het nieuwe beloofde land. Het is nu al de belangrijkste afzetmarkt buiten Europa voor Belgische appelen en ook Belgische peren worden er sterk gepromoot.

Antwoord op Russische boycot

In de eerste helft van 2017 exporteerde Europa ongeveer 35.000 ton appelen naar India en een derde van die export kwam van Belgische fruitboeren. “Enkele jaren geleden was de export richting India verwaarloosbaar. Dit jaar halen we al de magische kaap van 10 miljoen kilo Belgische appels”, zegt Gert Van Causenbroeck van het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) aan De Tijd.

 

Die ommekeer kwam er na de invoering van de Russische boycot, waardoor de Belgische fruitboeren een groot deel van hun inkomsten verloren en op zoek gingen naar nieuwe afzetmarkten. India groeide daarbij al snel uit tot een belangrijk doelwit. “Het inkomensniveau in India stijgt en die grote groep consumenten met hogere inkomens geeft steeds meer geld uit aan verse voeding zoals fruit”, zegt Van Causenbroeck. “Bovendien is de retail in de Indiase steden steeds beter georganiseerd.”

 

Ook andere groenten en fruit

Tijdens het voorbije staatsbezoek van koning Filip werd dan ook voldoende aandacht geschonken aan het Belgische fruit en vooral de conferencepeer: die doet het immers nog niet zo goed. Dat heeft vooral te maken met het uitzicht van de peer: “Die bruine onderkant is doffe ellende, want de hele wereld denkt dat het om rot fruit gaat. Je moet mensen dus echt laten proeven van je product”, aldus Van Causenbroeck.

 

BelOrta tekende vorige week ook een contract met IG International, een Indische importeur van groenten en fruit. In de nabije toekomst moeten er daardoor ook verse groenten naar India geëxporteerd worden. Het is echter niet de bedoeling om van India een nieuw Rusland te maken, om de fruitboeren zo minder afhankelijk te maken van de situatie in een land. “We hebben geen andere keuze dan te diversifiëren en kleinere volumes naar meer bestemmingen te exporteren. Dat is moeilijker, maar het maakt ook dat onze boeren niet meer afhangen van de geopolitieke situatie in één land”, aldus Filip Fontaine, topman van de fruit- en groenteveilingen BelOrta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.