India beloofde land voor Belgische appelen en peren | RetailDetail

India beloofde land voor Belgische appelen en peren

India beloofde land voor Belgische appelen en peren
Shutterstock

India is voor de Belgische fruitboeren aan het uitgroeien tot het nieuwe beloofde land. Het is nu al de belangrijkste afzetmarkt buiten Europa voor Belgische appelen en ook Belgische peren worden er sterk gepromoot.

Antwoord op Russische boycot

In de eerste helft van 2017 exporteerde Europa ongeveer 35.000 ton appelen naar India en een derde van die export kwam van Belgische fruitboeren. “Enkele jaren geleden was de export richting India verwaarloosbaar. Dit jaar halen we al de magische kaap van 10 miljoen kilo Belgische appels”, zegt Gert Van Causenbroeck van het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) aan De Tijd.

 

Die ommekeer kwam er na de invoering van de Russische boycot, waardoor de Belgische fruitboeren een groot deel van hun inkomsten verloren en op zoek gingen naar nieuwe afzetmarkten. India groeide daarbij al snel uit tot een belangrijk doelwit. “Het inkomensniveau in India stijgt en die grote groep consumenten met hogere inkomens geeft steeds meer geld uit aan verse voeding zoals fruit”, zegt Van Causenbroeck. “Bovendien is de retail in de Indiase steden steeds beter georganiseerd.”

 

Ook andere groenten en fruit

Tijdens het voorbije staatsbezoek van koning Filip werd dan ook voldoende aandacht geschonken aan het Belgische fruit en vooral de conferencepeer: die doet het immers nog niet zo goed. Dat heeft vooral te maken met het uitzicht van de peer: “Die bruine onderkant is doffe ellende, want de hele wereld denkt dat het om rot fruit gaat. Je moet mensen dus echt laten proeven van je product”, aldus Van Causenbroeck.

 

BelOrta tekende vorige week ook een contract met IG International, een Indische importeur van groenten en fruit. In de nabije toekomst moeten er daardoor ook verse groenten naar India geëxporteerd worden. Het is echter niet de bedoeling om van India een nieuw Rusland te maken, om de fruitboeren zo minder afhankelijk te maken van de situatie in een land. “We hebben geen andere keuze dan te diversifiëren en kleinere volumes naar meer bestemmingen te exporteren. Dat is moeilijker, maar het maakt ook dat onze boeren niet meer afhangen van de geopolitieke situatie in één land”, aldus Filip Fontaine, topman van de fruit- en groenteveilingen BelOrta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Back to top