India beloofde land voor Belgische appelen en peren | RetailDetail

India beloofde land voor Belgische appelen en peren

India beloofde land voor Belgische appelen en peren
Shutterstock

India is voor de Belgische fruitboeren aan het uitgroeien tot het nieuwe beloofde land. Het is nu al de belangrijkste afzetmarkt buiten Europa voor Belgische appelen en ook Belgische peren worden er sterk gepromoot.

Antwoord op Russische boycot

In de eerste helft van 2017 exporteerde Europa ongeveer 35.000 ton appelen naar India en een derde van die export kwam van Belgische fruitboeren. “Enkele jaren geleden was de export richting India verwaarloosbaar. Dit jaar halen we al de magische kaap van 10 miljoen kilo Belgische appels”, zegt Gert Van Causenbroeck van het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) aan De Tijd.

 

Die ommekeer kwam er na de invoering van de Russische boycot, waardoor de Belgische fruitboeren een groot deel van hun inkomsten verloren en op zoek gingen naar nieuwe afzetmarkten. India groeide daarbij al snel uit tot een belangrijk doelwit. “Het inkomensniveau in India stijgt en die grote groep consumenten met hogere inkomens geeft steeds meer geld uit aan verse voeding zoals fruit”, zegt Van Causenbroeck. “Bovendien is de retail in de Indiase steden steeds beter georganiseerd.”

 

Ook andere groenten en fruit

Tijdens het voorbije staatsbezoek van koning Filip werd dan ook voldoende aandacht geschonken aan het Belgische fruit en vooral de conferencepeer: die doet het immers nog niet zo goed. Dat heeft vooral te maken met het uitzicht van de peer: “Die bruine onderkant is doffe ellende, want de hele wereld denkt dat het om rot fruit gaat. Je moet mensen dus echt laten proeven van je product”, aldus Van Causenbroeck.

 

BelOrta tekende vorige week ook een contract met IG International, een Indische importeur van groenten en fruit. In de nabije toekomst moeten er daardoor ook verse groenten naar India geëxporteerd worden. Het is echter niet de bedoeling om van India een nieuw Rusland te maken, om de fruitboeren zo minder afhankelijk te maken van de situatie in een land. “We hebben geen andere keuze dan te diversifiëren en kleinere volumes naar meer bestemmingen te exporteren. Dat is moeilijker, maar het maakt ook dat onze boeren niet meer afhangen van de geopolitieke situatie in één land”, aldus Filip Fontaine, topman van de fruit- en groenteveilingen BelOrta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.