Inkomsten horeca stegen met 7 procent

Inkomsten horeca stegen met 7 procent
Shutterstock

De Nederlandse horeca krijgt steeds meer zuurstof. In het eerste kwartaal lagen de inkomsten 7 procent hoger dan in dezelfde periode van 2015. De stijging is het gevolg van zowel een hoger verkocht volume als van hogere prijzen.

 

Zowel volume als prijzen in de lift

Globaal lagen de prijzen in de horeca in het eerste kwartaal 2,5 procent hoger dan vorig jaar. Het volume dikte desalniettemin 4,4 procent aan, blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek.


De opgaande beweging is trouwens al even bezig. De jongste drie jaar realiseert de horeca elk jaar meer omzet en volume dan een jaar eerder.


Fastfood en ijssalons presteren het best

De omzetstijging was algemeen, maar vooral fastfoodrestaurants en ijssalons draaiden prima. Zij konden het voorbije jaar hun volume met 7,7 procent optrekken en tegelijkertijd een prijsstijging met 1,4 procent doorvoeren.

 

De restaurants konden bogen op een toename van het volume met 5,5 procent en een stijging van de prijzen met 1,5 procent. In de cafés bleef de stijging van het volume beperkt tot 3,4 procent bij een prijsstijging van 2,2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top