Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies | RetailDetail

Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies

Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies

Zowel bij ons als elders in de wereld nemen supermarkten en producenten interessante initiatieven om voedselverlies te vermijden of voedseloverschotten een zinvolle bestemming te geven. Een overzichtje.

Vijf voorbeelden

De Portugese webshop goodafter.com verkoopt voedingsproducten die dichtbij of zelfs voorbij hun "tenminste houdbaar tot"-datum zijn, aan kortingen tot -70%. Het initiatief wil consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en TGT-datum. Zo dient de webshop een driedubbel doel: voedselverlies vermijden, mensen bewust maken van de betekenis van houdbaarheidsdata en gezinnen de kans geven om te besparen op hun voedingsaankopen. De initiatiefnemers willen in de toekomst ook fysieke winkelpunten openen.

 

Ook Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, heeft begrepen dat verwarring over houdbaarheidsdata een oorzaak van verspilling kan zijn. Er is in de VS geen federale wetgeving over de formulering van houdbaarheidsdata en de retailer ontdekte dat er wel 47 verschillende termen werden gebruikt op zijn verpakkingen. Daarop heeft Walmart aan de producenten van zijn private label producten gevraagd om voortaan de vermelding “Best if used by” te gebruiken op houdbare producten, omdat die term niet suggereert dat het product “slecht” is na overschrijden van de datum.

 

Strenge sorteringsnormen voor groenten en fruit zijn een andere oorzaak van voedselverlies. Toch is een kromme komkommer niet minder lekker. Fruitteler Joran Vuye uit Ronse richtte nhet bedrijf Re-Fruit op om 'misvormd' fruit aan de man te brengen, in samenwerking met lokale telers. Een webshop is op komst. 

 

In dezelfde sfeer bedachten Franse telers het label “Gueules Cassées” voor groenten en fruit die er niet perfect uitzien, maar het toch verdienen om geconsumeerd te worden. En met succes: al meer dan 5000 winkels verkopen de producten en het aanbod wordt uitgebreid naar verpakte producten zoals kaas of ontbijtgranen. Het label gaat nu ook internationaal. 

 

De Nederlandse supermarketen Dirk van den Broek komt met het label 'Opnieuw verpakt'. Producten waarvan de verpakking tijdens het vervoer stuk is gegaan, krijgen een nieuw laagje cellofaan en worden tegen een fikse korting aangeboden, zodat ze niet hoeven te worden weggegooid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".