Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies | RetailDetail

Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies

Inspirerende initiatieven tegen voedselverlies

Zowel bij ons als elders in de wereld nemen supermarkten en producenten interessante initiatieven om voedselverlies te vermijden of voedseloverschotten een zinvolle bestemming te geven. Een overzichtje.

Vijf voorbeelden

De Portugese webshop goodafter.com verkoopt voedingsproducten die dichtbij of zelfs voorbij hun "tenminste houdbaar tot"-datum zijn, aan kortingen tot -70%. Het initiatief wil consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en TGT-datum. Zo dient de webshop een driedubbel doel: voedselverlies vermijden, mensen bewust maken van de betekenis van houdbaarheidsdata en gezinnen de kans geven om te besparen op hun voedingsaankopen. De initiatiefnemers willen in de toekomst ook fysieke winkelpunten openen.

 

Ook Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, heeft begrepen dat verwarring over houdbaarheidsdata een oorzaak van verspilling kan zijn. Er is in de VS geen federale wetgeving over de formulering van houdbaarheidsdata en de retailer ontdekte dat er wel 47 verschillende termen werden gebruikt op zijn verpakkingen. Daarop heeft Walmart aan de producenten van zijn private label producten gevraagd om voortaan de vermelding “Best if used by” te gebruiken op houdbare producten, omdat die term niet suggereert dat het product “slecht” is na overschrijden van de datum.

 

Strenge sorteringsnormen voor groenten en fruit zijn een andere oorzaak van voedselverlies. Toch is een kromme komkommer niet minder lekker. Fruitteler Joran Vuye uit Ronse richtte nhet bedrijf Re-Fruit op om 'misvormd' fruit aan de man te brengen, in samenwerking met lokale telers. Een webshop is op komst. 

 

In dezelfde sfeer bedachten Franse telers het label “Gueules Cassées” voor groenten en fruit die er niet perfect uitzien, maar het toch verdienen om geconsumeerd te worden. En met succes: al meer dan 5000 winkels verkopen de producten en het aanbod wordt uitgebreid naar verpakte producten zoals kaas of ontbijtgranen. Het label gaat nu ook internationaal. 

 

De Nederlandse supermarketen Dirk van den Broek komt met het label 'Opnieuw verpakt'. Producten waarvan de verpakking tijdens het vervoer stuk is gegaan, krijgen een nieuw laagje cellofaan en worden tegen een fikse korting aangeboden, zodat ze niet hoeven te worden weggegooid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.