Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

'Lelijke groenten en fruit' zijn in de strijd tegen voedselverspilling geen onbekende meer, maar het Franse Intermarché gaat nu nog een stap verder met de lancering van een gamma 'lelijke koekjes': zeg maar koekjes met - letterlijk - een hoekje af.

"Zelfde kwaliteit en smaak"

Koekjes met een hoekje af, onregelmatig gevormde koekjes, gebroken koekjes: ze gaan er onverbiddelijk uit bij de kwaliteitscontrole. "Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten", zegt Intermarché. "Dankzij zijn unieke positie als producent-distributeur heeft de Franse groep nu beslist in te grijpen in het productieproces en zo de strijd tegen voedselverspilling op te drijven."

 

Van 3 tot 8 november zullen de Fransen in 146 vestigingen van Intermarché in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - vinden: koekjes met niet-perfecte vormen of die in een of ander stadium van het productieproces gebroken zijn. De bewuste koekjes zullen zo'n 30% goedkoper zijn dan hun 'perfecte' soortgenoten, maar "hebben voorts dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak", benadrukt de distributeur.

 

De actie past in het kader van de 'Dag tegen Voedselverspilling' van komende vrijdag. In dat kader zal Intermarché ook drie dagen lang (van 15 tot 17 oktober) 'lelijke groenten en fruit' in zijn Parijse rekken leggen. Bij ons experimenteerden eerder ook al Albert Heijn en Delhaize met 'lelijke groenten', in navolging van het Britse Tesco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top