Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen | RetailDetail

Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

'Lelijke groenten en fruit' zijn in de strijd tegen voedselverspilling geen onbekende meer, maar het Franse Intermarché gaat nu nog een stap verder met de lancering van een gamma 'lelijke koekjes': zeg maar koekjes met - letterlijk - een hoekje af.

"Zelfde kwaliteit en smaak"

Koekjes met een hoekje af, onregelmatig gevormde koekjes, gebroken koekjes: ze gaan er onverbiddelijk uit bij de kwaliteitscontrole. "Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten", zegt Intermarché. "Dankzij zijn unieke positie als producent-distributeur heeft de Franse groep nu beslist in te grijpen in het productieproces en zo de strijd tegen voedselverspilling op te drijven."

 

Van 3 tot 8 november zullen de Fransen in 146 vestigingen van Intermarché in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - vinden: koekjes met niet-perfecte vormen of die in een of ander stadium van het productieproces gebroken zijn. De bewuste koekjes zullen zo'n 30% goedkoper zijn dan hun 'perfecte' soortgenoten, maar "hebben voorts dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak", benadrukt de distributeur.

 

De actie past in het kader van de 'Dag tegen Voedselverspilling' van komende vrijdag. In dat kader zal Intermarché ook drie dagen lang (van 15 tot 17 oktober) 'lelijke groenten en fruit' in zijn Parijse rekken leggen. Bij ons experimenteerden eerder ook al Albert Heijn en Delhaize met 'lelijke groenten', in navolging van het Britse Tesco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.