Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen | RetailDetail

Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

Intermarché gaat nu ook ‘lelijke koekjes’ verkopen

'Lelijke groenten en fruit' zijn in de strijd tegen voedselverspilling geen onbekende meer, maar het Franse Intermarché gaat nu nog een stap verder met de lancering van een gamma 'lelijke koekjes': zeg maar koekjes met - letterlijk - een hoekje af.

"Zelfde kwaliteit en smaak"

Koekjes met een hoekje af, onregelmatig gevormde koekjes, gebroken koekjes: ze gaan er onverbiddelijk uit bij de kwaliteitscontrole. "Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten", zegt Intermarché. "Dankzij zijn unieke positie als producent-distributeur heeft de Franse groep nu beslist in te grijpen in het productieproces en zo de strijd tegen voedselverspilling op te drijven."

 

Van 3 tot 8 november zullen de Fransen in 146 vestigingen van Intermarché in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - vinden: koekjes met niet-perfecte vormen of die in een of ander stadium van het productieproces gebroken zijn. De bewuste koekjes zullen zo'n 30% goedkoper zijn dan hun 'perfecte' soortgenoten, maar "hebben voorts dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak", benadrukt de distributeur.

 

De actie past in het kader van de 'Dag tegen Voedselverspilling' van komende vrijdag. In dat kader zal Intermarché ook drie dagen lang (van 15 tot 17 oktober) 'lelijke groenten en fruit' in zijn Parijse rekken leggen. Bij ons experimenteerden eerder ook al Albert Heijn en Delhaize met 'lelijke groenten', in navolging van het Britse Tesco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.