Italiaanse gelato marktleider in Europa

Italiaanse gelato marktleider in Europa
Shutterstock

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Vooral voor eigen land

Vorig jaar produceerden de Italianen 595 miljoen liter ijs, goed voor 19% van alle ijs in Europa en een omzet van 1,4 miljard euro voor de hele sector in Italië. Dichtste achtervolger is Duitsland, dat het moet stellen met 515 miljoen liter. Frankrijk vinden we met 454 miljoen liter op de derde plaats.

 

De Italianen zelf eten ook bijzonder veel ijsjes: er zijn meer dan 19.000 ijssalons te vinden en dat aantal neemt jaar na jaar nog toe. Daarbij gaat het vooral over kleine familiebedrijven. De gemiddelde Italiaan eet bovendien zelf meer dan honderd bolletjes ijs per jaar. Met de hittegolf in het zuiden van Europa zal dat de komende maanden zeker en vast niet minder zijn.

 

Dat het Italiaanse ijs vooral in Italië in de smaak valt, blijkt uit de exportcijfers. Op die lijst staat Italië immers pas op de vijfde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top