Italiaanse gelato marktleider in Europa

Italiaanse gelato marktleider in Europa
Shutterstock

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Vooral voor eigen land

Vorig jaar produceerden de Italianen 595 miljoen liter ijs, goed voor 19% van alle ijs in Europa en een omzet van 1,4 miljard euro voor de hele sector in Italië. Dichtste achtervolger is Duitsland, dat het moet stellen met 515 miljoen liter. Frankrijk vinden we met 454 miljoen liter op de derde plaats.

 

De Italianen zelf eten ook bijzonder veel ijsjes: er zijn meer dan 19.000 ijssalons te vinden en dat aantal neemt jaar na jaar nog toe. Daarbij gaat het vooral over kleine familiebedrijven. De gemiddelde Italiaan eet bovendien zelf meer dan honderd bolletjes ijs per jaar. Met de hittegolf in het zuiden van Europa zal dat de komende maanden zeker en vast niet minder zijn.

 

Dat het Italiaanse ijs vooral in Italië in de smaak valt, blijkt uit de exportcijfers. Op die lijst staat Italië immers pas op de vijfde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt. Die bevat alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Back to top