Italiaanse gelato marktleider in Europa | RetailDetail

Italiaanse gelato marktleider in Europa

Italiaanse gelato marktleider in Europa
Shutterstock

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Vooral voor eigen land

Vorig jaar produceerden de Italianen 595 miljoen liter ijs, goed voor 19% van alle ijs in Europa en een omzet van 1,4 miljard euro voor de hele sector in Italië. Dichtste achtervolger is Duitsland, dat het moet stellen met 515 miljoen liter. Frankrijk vinden we met 454 miljoen liter op de derde plaats.

 

De Italianen zelf eten ook bijzonder veel ijsjes: er zijn meer dan 19.000 ijssalons te vinden en dat aantal neemt jaar na jaar nog toe. Daarbij gaat het vooral over kleine familiebedrijven. De gemiddelde Italiaan eet bovendien zelf meer dan honderd bolletjes ijs per jaar. Met de hittegolf in het zuiden van Europa zal dat de komende maanden zeker en vast niet minder zijn.

 

Dat het Italiaanse ijs vooral in Italië in de smaak valt, blijkt uit de exportcijfers. Op die lijst staat Italië immers pas op de vijfde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.