Italiaanse gelato marktleider in Europa | RetailDetail

Italiaanse gelato marktleider in Europa

Italiaanse gelato marktleider in Europa
Shutterstock

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Vooral voor eigen land

Vorig jaar produceerden de Italianen 595 miljoen liter ijs, goed voor 19% van alle ijs in Europa en een omzet van 1,4 miljard euro voor de hele sector in Italië. Dichtste achtervolger is Duitsland, dat het moet stellen met 515 miljoen liter. Frankrijk vinden we met 454 miljoen liter op de derde plaats.

 

De Italianen zelf eten ook bijzonder veel ijsjes: er zijn meer dan 19.000 ijssalons te vinden en dat aantal neemt jaar na jaar nog toe. Daarbij gaat het vooral over kleine familiebedrijven. De gemiddelde Italiaan eet bovendien zelf meer dan honderd bolletjes ijs per jaar. Met de hittegolf in het zuiden van Europa zal dat de komende maanden zeker en vast niet minder zijn.

 

Dat het Italiaanse ijs vooral in Italië in de smaak valt, blijkt uit de exportcijfers. Op die lijst staat Italië immers pas op de vijfde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.