Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Koffiemultinational Jacobs Douwe Egberts legt zo’n 900 miljoen euro op tafel voor Super Group, een grote producent van oploskoffie en -thee uit Singapore. De Nederlanders maken zo een opgemerkte entree op de Aziatische markt.

Ondervertegenwoordigd in Azië

Het Singaporese Super Group werd opgericht in 1987 en heeft vijftien fabrieken in onder andere China, Maleisië, Myanmar, Thailand, Vietnam en Singapore. Het bedrijf commercialiseert zo’n 160 producten in 65 landen, met merken als Super, Essenso of Nutremill.

 

Voor topman Pierre Laubies van Jacobs Douwe Egberts past de overname in de “wereldwijde koffiestrategie” van de groep. Meteen vergroot het koffieconcern “zijn voetafdruk in de strategisch belangrijke groeiregio van Zuidoost-Azië”, een regio waar de Nederlanders momenteel ondervertegenwoordigd zijn. De overname van Super Group past daar meteen een mouw aan, al schatten waarnemers de aankoopprijs van 1,45 miljard Singaporese dollar, omgerekend zo’n 900 miljoen euro, wel als “relatief hoog” in.

 

Jacobs Douwe Egberts ontstond in mei 2014 uit de fusie van het Nederlandse Douwe Egberts en de koffietak van de Amerikaanse voedingsreus Mondelez. Een jaar eerder had de Duitse investeringsmaatschappij JAB Holdings het Nederlandse koffiebedrijf ‑ dat toen nog DE Master Blenders heette ‑ van de beurs gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top