Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

De Japanse brouwer Asahi heeft de biermerken Grolsch en Peroni overgenomen van SABMiller. Die moesten van de hand worden gedaan om de fusie met het Belgische AB InBev tot stand te kunnen brengen.

 

Grootste brouwer in Japan

Asahi zou 400 miljard yen (3,1 miljard euro) neertellen voor het Italiaanse Peroni en het Nederlandse Grolsch. Met de overname is Asahi verschillende investeringsbedrijven zoals KKR, PAI Partners en EQT te snel af. Ook het Thaise Thai Beverage had al interesse getoond in een overname.

 

Asahi is met een marktaandeel van 38 procent momenteel al de grootste brouwer in Japan, maar is op zoek naar manieren om zijn activiteiten in het buitenland uit te breiden. In Japan is er immers nog weinig ruimte voor groei met een vergrijzende bevolking die steeds meer wijn drinkt. De overname van de twee merken is meteen de grootste buitenlandse deal van Asahi.

 

SABMiller heeft besloten om Grolsch en Peroni van de hand te doen om de mededingingsautoriteiten te snel af te zijn. Die zouden waarschijnlijk bezwaar hebben aangetekend tegen de fusie met AB InBev, als de twee biermerken nog in de portefeuille van SABMiller zouden zitten. De fusie tussen de twee grootste brouwers ter wereld moet in de helft van dit jaar afgerond worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top