Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over | RetailDetail

Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

De Japanse brouwer Asahi heeft de biermerken Grolsch en Peroni overgenomen van SABMiller. Die moesten van de hand worden gedaan om de fusie met het Belgische AB InBev tot stand te kunnen brengen.

 

Grootste brouwer in Japan

Asahi zou 400 miljard yen (3,1 miljard euro) neertellen voor het Italiaanse Peroni en het Nederlandse Grolsch. Met de overname is Asahi verschillende investeringsbedrijven zoals KKR, PAI Partners en EQT te snel af. Ook het Thaise Thai Beverage had al interesse getoond in een overname.

 

Asahi is met een marktaandeel van 38 procent momenteel al de grootste brouwer in Japan, maar is op zoek naar manieren om zijn activiteiten in het buitenland uit te breiden. In Japan is er immers nog weinig ruimte voor groei met een vergrijzende bevolking die steeds meer wijn drinkt. De overname van de twee merken is meteen de grootste buitenlandse deal van Asahi.

 

SABMiller heeft besloten om Grolsch en Peroni van de hand te doen om de mededingingsautoriteiten te snel af te zijn. Die zouden waarschijnlijk bezwaar hebben aangetekend tegen de fusie met AB InBev, als de twee biermerken nog in de portefeuille van SABMiller zouden zitten. De fusie tussen de twee grootste brouwers ter wereld moet in de helft van dit jaar afgerond worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.