Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

Japanse Asahi neemt Grolsch en Peroni over

De Japanse brouwer Asahi heeft de biermerken Grolsch en Peroni overgenomen van SABMiller. Die moesten van de hand worden gedaan om de fusie met het Belgische AB InBev tot stand te kunnen brengen.

 

Grootste brouwer in Japan

Asahi zou 400 miljard yen (3,1 miljard euro) neertellen voor het Italiaanse Peroni en het Nederlandse Grolsch. Met de overname is Asahi verschillende investeringsbedrijven zoals KKR, PAI Partners en EQT te snel af. Ook het Thaise Thai Beverage had al interesse getoond in een overname.

 

Asahi is met een marktaandeel van 38 procent momenteel al de grootste brouwer in Japan, maar is op zoek naar manieren om zijn activiteiten in het buitenland uit te breiden. In Japan is er immers nog weinig ruimte voor groei met een vergrijzende bevolking die steeds meer wijn drinkt. De overname van de twee merken is meteen de grootste buitenlandse deal van Asahi.

 

SABMiller heeft besloten om Grolsch en Peroni van de hand te doen om de mededingingsautoriteiten te snel af te zijn. Die zouden waarschijnlijk bezwaar hebben aangetekend tegen de fusie met AB InBev, als de twee biermerken nog in de portefeuille van SABMiller zouden zitten. De fusie tussen de twee grootste brouwers ter wereld moet in de helft van dit jaar afgerond worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top