JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen | RetailDetail

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen
Shutterstock

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

 

Gezichtsherkenning

De nieuwe keten, die simpelweg de naam X krijgt, moet dit jaar nog groeien naar minstens 500 vestigingen in heel China. De eerste supermarkten openden eind vorig jaar alvast de deuren: ze hebben een oppervlakte van ongeveer 80 m² en klanten kunnen er een vijfhonderdtal producten vinden.

 

Klanten die in de winkels aankopen willen doen, moeten zich op voorhand online registreren, want toegang tot de winkel gebeurt met gezichtsherkenning en ook betalingen gebeuren volledig automatisch. De werknemers in de winkels houden zich enkel bezig met het aanvullen van de winkelrekken.

 

7Fresh

Eind vorig jaar opende JD.com ook al een eerste vestiging van 7Fresh, een hoogtechnologische supermarktketen. Die winkel is liefst 4.000 m² groot, een stuk meer dan het nieuwe kleine broertje. JD.com wil de komende drie tot vijf jaar maar liefst duizend winkels openen van 7Fresh. Beide ketens maken trouwens allebei gebruik van ‘big data’ om er voor te zorgen dat het assortiment de verwachtingen van de consument inlost.

 

JD.com kan razendsnel nieuwe winkels openen in China, omdat het daar al een groot logistiek netwerk heeft uitgebouwd, met dertien distributiecentra en nog eens 500 magazijnen. Dat netwerk werd lange tijd enkel gebruikt voor e-commerce, maar geeft JD.com nu een serieuze meerwaarde bij het uitbouwen van een fysiek winkelnetwerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top