JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen | RetailDetail

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen
Shutterstock

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

 

Gezichtsherkenning

De nieuwe keten, die simpelweg de naam X krijgt, moet dit jaar nog groeien naar minstens 500 vestigingen in heel China. De eerste supermarkten openden eind vorig jaar alvast de deuren: ze hebben een oppervlakte van ongeveer 80 m² en klanten kunnen er een vijfhonderdtal producten vinden.

 

Klanten die in de winkels aankopen willen doen, moeten zich op voorhand online registreren, want toegang tot de winkel gebeurt met gezichtsherkenning en ook betalingen gebeuren volledig automatisch. De werknemers in de winkels houden zich enkel bezig met het aanvullen van de winkelrekken.

 

7Fresh

Eind vorig jaar opende JD.com ook al een eerste vestiging van 7Fresh, een hoogtechnologische supermarktketen. Die winkel is liefst 4.000 m² groot, een stuk meer dan het nieuwe kleine broertje. JD.com wil de komende drie tot vijf jaar maar liefst duizend winkels openen van 7Fresh. Beide ketens maken trouwens allebei gebruik van ‘big data’ om er voor te zorgen dat het assortiment de verwachtingen van de consument inlost.

 

JD.com kan razendsnel nieuwe winkels openen in China, omdat het daar al een groot logistiek netwerk heeft uitgebouwd, met dertien distributiecentra en nog eens 500 magazijnen. Dat netwerk werd lange tijd enkel gebruikt voor e-commerce, maar geeft JD.com nu een serieuze meerwaarde bij het uitbouwen van een fysiek winkelnetwerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.