Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen
http://www.shutterstock.com/pic-330159362/

Jumbo heeft afspraken gemaakt met Greenpeace en Albert Heijn met Natuur & Milieu om de strijd aan te gaan tegen de bijensterfte. Allebei zullen ze minder fruit en groenten verkopen waarbij schadelijke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

 

Meer biologische producten

Volgens de nieuwe afspraken moeten telers van fruit en groenten stoppen met het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Tegen eind 2019 zouden ze daar in moeten geslaagd zijn.

 

Zowel Albert Heijn als Jumbo willen meewerken aan het plan en zullen daarom meer biologische producten aanbieden. Daarnaast willen ze allebei dat de producten minstens voldoen aan de eisen van Milieukeur, het keurmerk dat vooral aandacht heeft voor het milieu. Bij Jumbo wordt van enkele producten zelfs enkel nog een biologische variant aangeboden.

 

“Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top