Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen
http://www.shutterstock.com/pic-330159362/

Jumbo heeft afspraken gemaakt met Greenpeace en Albert Heijn met Natuur & Milieu om de strijd aan te gaan tegen de bijensterfte. Allebei zullen ze minder fruit en groenten verkopen waarbij schadelijke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

 

Meer biologische producten

Volgens de nieuwe afspraken moeten telers van fruit en groenten stoppen met het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Tegen eind 2019 zouden ze daar in moeten geslaagd zijn.

 

Zowel Albert Heijn als Jumbo willen meewerken aan het plan en zullen daarom meer biologische producten aanbieden. Daarnaast willen ze allebei dat de producten minstens voldoen aan de eisen van Milieukeur, het keurmerk dat vooral aandacht heeft voor het milieu. Bij Jumbo wordt van enkele producten zelfs enkel nog een biologische variant aangeboden.

 

“Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.