Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen
http://www.shutterstock.com/pic-330159362/

Jumbo heeft afspraken gemaakt met Greenpeace en Albert Heijn met Natuur & Milieu om de strijd aan te gaan tegen de bijensterfte. Allebei zullen ze minder fruit en groenten verkopen waarbij schadelijke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

 

Meer biologische producten

Volgens de nieuwe afspraken moeten telers van fruit en groenten stoppen met het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Tegen eind 2019 zouden ze daar in moeten geslaagd zijn.

 

Zowel Albert Heijn als Jumbo willen meewerken aan het plan en zullen daarom meer biologische producten aanbieden. Daarnaast willen ze allebei dat de producten minstens voldoen aan de eisen van Milieukeur, het keurmerk dat vooral aandacht heeft voor het milieu. Bij Jumbo wordt van enkele producten zelfs enkel nog een biologische variant aangeboden.

 

“Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top