Jumbo en Heineken leggen ruzie bij | RetailDetail

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Supermarktketen Jumbo en Heineken hebben de overdruk van hun ruzie gehaald: de brouwer gaat extra voorraden leveren aan de supermarktketen, al zal dat wellicht nog niet volstaan om aan de vraag te voldoen.

Langdurige prijsactie verzuurt relatie

Het zat er de voorbije dagen op tussen beide kemphanen. Jumbo wilde gedurende zeventien weken een actie doen, waarbij het elke tweede krat Heineken voor de helft van de prijs verkoopt. Het plaatste dan ook een grote bestelling bij de brouwer, maar die ging daar niet op in. “Omdat we dergelijke bestelling niet kunnen inplannen”, zei de brouwer. “Omdat hij het niet wil”, beet de supermarktleiding terug.

 

De zaak werd op de spits gedreven met een advertentiecampagne, waarin Jumbo zich bij zijn klanten verontschuldigde omdat Heineken niet voldoende leverde. De keten beweerde dat dit wellicht gebeurde omdat de brouwer niet wil dat zijn producten zo lang zo goedkoop worden verkocht. De brouwer antwoordde daarop met een quasi drooglegging: van de benodigde veertig à vijftig vrachtwagens, kreeg Jumbo er maar drie. Daarop dreigde het met een kort geding.

 

Beide partijen halen nu de lont uit het kruitvat. Jumbo laat zijn kort geding varen en Heineken breidt zijn productie uit. Het zal nu nachten en weekenden doorwerken. Met ingang van deze week zal de supermarktketen weer de reguliere volumes geleverd krijgen, die dan op korte termijn verder worden opgevoerd. Of ze zullen volstaan om aan de totale vraag te beantwoorden, is echter nog niet zeker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.