Jumbo en Heineken leggen ruzie bij | RetailDetail

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Supermarktketen Jumbo en Heineken hebben de overdruk van hun ruzie gehaald: de brouwer gaat extra voorraden leveren aan de supermarktketen, al zal dat wellicht nog niet volstaan om aan de vraag te voldoen.

Langdurige prijsactie verzuurt relatie

Het zat er de voorbije dagen op tussen beide kemphanen. Jumbo wilde gedurende zeventien weken een actie doen, waarbij het elke tweede krat Heineken voor de helft van de prijs verkoopt. Het plaatste dan ook een grote bestelling bij de brouwer, maar die ging daar niet op in. “Omdat we dergelijke bestelling niet kunnen inplannen”, zei de brouwer. “Omdat hij het niet wil”, beet de supermarktleiding terug.

 

De zaak werd op de spits gedreven met een advertentiecampagne, waarin Jumbo zich bij zijn klanten verontschuldigde omdat Heineken niet voldoende leverde. De keten beweerde dat dit wellicht gebeurde omdat de brouwer niet wil dat zijn producten zo lang zo goedkoop worden verkocht. De brouwer antwoordde daarop met een quasi drooglegging: van de benodigde veertig à vijftig vrachtwagens, kreeg Jumbo er maar drie. Daarop dreigde het met een kort geding.

 

Beide partijen halen nu de lont uit het kruitvat. Jumbo laat zijn kort geding varen en Heineken breidt zijn productie uit. Het zal nu nachten en weekenden doorwerken. Met ingang van deze week zal de supermarktketen weer de reguliere volumes geleverd krijgen, die dan op korte termijn verder worden opgevoerd. Of ze zullen volstaan om aan de totale vraag te beantwoorden, is echter nog niet zeker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.