Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Supermarktketen Jumbo en brouwer Heineken leven in onmin met elkaar rond de levering van bier. Heineken zegt dat het momenteel de vraag niet kan volgen, maar volgens Jumbo houdt de brouwer met opzet kratten achter.

Juridische stappen

Voor Jumbo is de timing van de problemen uitermate ongeschikt, want het adverteert momenteel met een tweede krat Heineken voor de helft van de prijs. De supermarktketen heeft in verschillende kranten dan ook een nieuwe advertentie genomen om zich te excuseren bij de klant.

 

Heineken beweert dat het de vraag gewoon niet kan volgen, maar dat geloven ze niet bij Jumbo, dat dreigt met juridische stappen. “Heineken zegt geen bier te kunnen leveren om logistieke redenen, maar dat klinkt erg ongeloofwaardig”, zegt een advocaat van Jumbo tegen De Telegraaf. “Heineken wil invloed hebben op het prijsbeleid van Jumbo. Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden.” Die verticale prijsbinding kan volgens de advocaat leiden tot een boete van enkele miljoenen.

 

Bij Heineken ontkennen ze ondertussen de aantijgingen van Jumbo en zeggen ze samen met de supermarktketen op zoek te zijn naar een oplossing voor het probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top