Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen | RetailDetail

Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Supermarktketen Jumbo en brouwer Heineken leven in onmin met elkaar rond de levering van bier. Heineken zegt dat het momenteel de vraag niet kan volgen, maar volgens Jumbo houdt de brouwer met opzet kratten achter.

Juridische stappen

Voor Jumbo is de timing van de problemen uitermate ongeschikt, want het adverteert momenteel met een tweede krat Heineken voor de helft van de prijs. De supermarktketen heeft in verschillende kranten dan ook een nieuwe advertentie genomen om zich te excuseren bij de klant.

 

Heineken beweert dat het de vraag gewoon niet kan volgen, maar dat geloven ze niet bij Jumbo, dat dreigt met juridische stappen. “Heineken zegt geen bier te kunnen leveren om logistieke redenen, maar dat klinkt erg ongeloofwaardig”, zegt een advocaat van Jumbo tegen De Telegraaf. “Heineken wil invloed hebben op het prijsbeleid van Jumbo. Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden.” Die verticale prijsbinding kan volgens de advocaat leiden tot een boete van enkele miljoenen.

 

Bij Heineken ontkennen ze ondertussen de aantijgingen van Jumbo en zeggen ze samen met de supermarktketen op zoek te zijn naar een oplossing voor het probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.