Jumbo en La Place nemen vliegende start in 2017

Jumbo en La Place nemen vliegende start in 2017

Jumbo en La Place hebben er een sterk eerste halfjaar opzitten. Zo steeg de consumentenomzet bij Jumbo met bijna 5%, terwijl de online omzet zelfs verdubbelde. La Place groeide met meer dan een kwart.

19% marktaandeel

De consumentenomzet bij Jumbo steeg in de eerste helft van het jaar met 4,7% naar 3,757 miljard euro: goed voor een marktaandeel van 19%. Die omzetgroei is vrijwel volledig te danken aan de autonome omzetgroei van de bestaande winkels, die er met 4% op vooruit gingen - een stuk beter deed dan het marktgemiddelde van 2,7%.

 

"Door onze sterke marktpositie en voortdurende klantfocus hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei. Klanten hebben veel waardering voor onze winkelformule en onze jaar- en seizoenaanbiedingen. We zorgen ervoor dat onze prijzen laag blijven, zonder concessies te doen aan de kwaliteit", zegt CEO Frits van Eerd. "Consumenten willen op elk moment van de dag hun boodschappen kunnen doen. Met onze omnichannel-strategie spelen we hierop bewust in, want klantgerichtheid is een belangrijke aanjager van ons succes."

 

Het aantal winkels is de voorbije zes maanden stabiel gebleven op 580, maar Jumbo investeerde toch sterk in het netwerk. Zo werden er veertien winkels vernieuwd en zijn er vier nieuwe winkels geopend. Voor de tweede helft van dit jaar staan nog achttien winkels op de planning om verbouwd te worden en verwacht Jumbo nog acht nieuwe winkels te openen.

 

Online verdubbeling

Ook online wist Jumbo sterk te groeien: daar verdubbelde de omzet ten opzichte van een jaar eerder. Inmiddels beschikt Jumbo over ruim 360 afhaalpunten en een tweehonderdtal locaties vanwaar boodschappen thuis worden bezorgd, een aantal dat de komende zes maanden nog verder wordt uitgebreid.

 

Dit najaar begint Jumbo ook met de bouw van een volledig geautomatiseerd distributiecentrum in Nieuwegein en wordt er nog steeds werk gemaakt van een nieuw arbeidsvoorwaardenreglement voor de logistieke medewerkers, dat de cao moet vervangen die in april van dit jaar ten einde liep.

 

Internationale expansie La Place

Tot slot bleef ook restaurantketen La Place niet achter met groei: in de eerste helft van het jaar steeg de omzet daar met 28,5% naar 60,4 miljoen euro. Die groei is grotendeels te danken aan expansie, maar ook de vergelijkbare omzet steeg met 7%. In de tweede helft van het jaar komen er negen nieuwe restaurants in de warenhuizen van Hudson’s Bay en in steden als Parijs en Madrid.

 

“La Place is nu volledig geïntegreerd in de Jumbo familie, met een sterke focus op nationale en internationale uitbreiding. Ook blijven we inzetten op de verdere ontwikkeling van de formule, waarbij we op innovatieve wijze inspelen op trends in food”, vertelt algemeen directeur Bart van den Nieuwenhof. “De synergie tussen La Place en Jumbo begint duidelijk haar vruchten af te werpen. Het nieuwe concept voor binnenstedelijke gemakswinkels, dat elementen van zowel La Place als Jumbo samenbrengt, is hiervan een mooi voorbeeld.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Back to top