Jumbo en ondernemers verstevigen strategische samenwerking | RetailDetail

Jumbo en ondernemers verstevigen strategische samenwerking

Jumbo en ondernemers verstevigen strategische samenwerking
Van links naar rechts: Carl van Dam (Jumbo-ondernemer), Anrico Maat (voorzitter OVJ en Jumbo-ondernemer), Jan Heuving (directeur Vastgoed en Ondernemerszaken), Niek Leussink (Jumbo-ondernemer) en Ton van Veen (CFO Jumbo Groep Holding)

Jumbo Supermarkten en de Ondernemingsvereniging Jumbo (OVJ) tekenden gisteren een overeenkomst om strategisch steviger te gaan samenwerken. Doel van de samenwerking met de franchisers is gezamenlijk – en met snelheid – te blijven innoveren.

 

Solide basis vanuit omnichannel

Een van de voornaamste uitgangspunten in het nieuwe akkoord is de verdere inzet op de zogenoemde omnichannel-strategie van Jumbo. Anrico Maat, voorzitter van de ondernemersvereniging: “De omnichannel-strategie van Jumbo werpt haar vruchten af. Dit willen we gezamenlijk verder uitbouwen met innovatieve concepten en een goede online propositie.”

 

Volgens CEO Frits van Eerd van Jumbo geeft de overeenkomst voor de betrokkenen een solide basis om vanuit de omnichannel-benadering klanten het beste te bieden. “De foodretailbranche is een sterk concurrerende markt waarin technologische ontwikkelingen nieuwe kansen en uitdagingen opleveren. Dit vereist dat we met de Jumbo-formule moeten blijven inspelen op de behoeftes van de klant van vandaag en morgen. Dit betekent ook dat de samenwerking met onze franchisenemers hierop moet aansluiten.”

 

Ook de OVJ vindt de nieuwe samenwerking een goede zaak. “Jumbo is een organisatie met een sterke ondernemersgeest. Met de nieuwe strategische samenwerkingsovereenkomst versterken we elkaars positie en investeren we in de kracht van lokaal ondernemerschap,” aldus voorzitter Anrico Maat. De ondertekening van de overeenkomst verstevigt de toekomstige samenwerking tussen Jumbo en de ondernemersvereniging.

 

Doorontwikkelen naar formats

In de strategische samenwerkingsovereenkomst wordt benadrukt dat Jumbo en de OVJ als gelijkwaardige gesprekspartners willen samenwerken binnen de Jumbo-formule. Daarnaast delen zij de visie dat op basis van een omnichannel-strategie de huidige Jumbo-formule wordt doorontwikkeld richting meerdere formats.

 

Ook is afgesproken dat de diverse Jumbo-formats door de diversiteit in kostenstructuur een eigen marge-kostenketen kunnen hebben. Zo nodig zullen de bestaande conditiesystemen hierop worden ontwikkeld.

 

Jumbo is de grootste franchiseformule van Nederland in foodretail. Zij werkt intensief met de ondernemers samen en heeft regelmatig overleg met de OVJ, waarbij alle Jumbo-ondernemers zijn aangesloten. Eerder stemden Jumbo-ondernemers massaal in met het thuisbezorgen van boodschappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".