Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt | RetailDetail

Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt

Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt

Jumbo kijkt terug op een goed boekjaar: de consumentenomzet klom met 7% tot  6,678 miljard euro. La Place boekte met 103 miljoen 12% meer omzet. Dit jaar wil het familiebedrijf meer restaurants openen, net als nieuwe stadswinkels en een Foodmarkt.

Omzet klom sterk

De consumentenomzet van de Jumboformule klom vorig jaar in feite zelfs met 9%, indien gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015. Dit komt vooral door meer omzet in bestaande winkels, aldus de organisatie: de autonome groei over 2016 bedroeg 4%. Dat is opnieuw boven het marktgemiddelde, dat volgens GfK ongeveer 2,5% bedraagt. Het marktaandeel van Jumbo steeg hierdoor verder tot rond 19%.

 

De Jumbo-supermarkten hadden het afgelopen jaar onder meer extra aandacht voor winkelvernieuwing, assortimentsuitbreiding en een lageprijsbelofte. Zo kregen ongeveer zestig Jumbo-supermarkten een breder en rijker assortiment, met een focus op vers en gezond. Dit jaar worden er tevens ongeveer vijftien nieuwe Jumbo winkels geopend.

 

“We willen verder groeien en met dat doel voor ogen hebben we ons het afgelopen jaar gericht op het nóg slagvaardiger en klantgerichter maken van de Jumbo organisatie”, zegt CEO Frits van Eerd. ”Het afstoten van bedrijfsonderdelen die niet langer tot de kernactiviteiten behoren, is eind 2016 nagenoeg afgerond. Ook zijn we begonnen met jaaraanbiedingen, langdurige seizoensthema’s en seizoensaanbiedingen.”

 

Groei én plannen voor La Place

La Place boekte vorig jaar 103 miljoen euro omzet, op vergelijkbare basis (zonder de gesloten vestigingen in V&D-warenhuizen) liefst 12% meer dan in 2015. 5% hiervan is behaald door groei van omzet in restaurants die al langer dan een jaar geopend zijn. De restaurantformule, die meteen door Jumbo werd overgenomen, kreeg hiermee snel haar positie terug op de Nederlandse markt.

 

De formule opende in 2016 acht nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D-warenhuizen in Amsterdam en Arnhem. De restaurantformule, die nauw samenwerkt met Jumbo in kennis van food- en klantbeleving, had eind vorig jaar 1800 medewerkers, 300 meer dan het jaar ervoor.

 

Samen met Hudson’s Bay

La Place gaat de komende tijd verder uitbreiden, onder andere door samen met het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay een restaurantconcept te lanceren in zijn nieuw te openen warenhuizen in Nederland. Eind deze maand maken beide partijen meer details bekend over deze samenwerking, het concept en de planning.

 

La Place neemt tevens de achttien AC-restaurants langs de Nederlandse snelwegen over van Gr8 Investments.  La Place gaat deze locaties geleidelijk omzetten naar de eigen formule. Ook in het buitenland gaat La Place versterken met onder meer nieuwe vestigingen in Parijs, Zürich en Toronto. De keten verwacht dit jaar uit te breiden met ruim duizend nieuwe arbeidsplaatsen.

 

 

Meer Foodmarkten, gemakswinkels en online diensten

De familie-onderneming wil dit jaar ook minstens één nieuwe Foodmarkt openen. In binnensteden ziet Jumbo in de loop van dit jaar kansen voor kleinere gemakswinkels met daarin elementen van Jumbo en La Place: het is een stap die volgens topman Van Eerd naadloos aansluit bij de omnichannelstrategie.

 

Ook online activiteiten, onder andere door meer afhaalpunten en de bezorgservice, zorgen mede voor de behaalde groei van Jumbo. Deze maand opent Jumbo in Rotterdam alvast het 300ste afhaalpunt. Het bezorgen van boodschappen gebeurt inmiddels vanuit ruim honderd locaties, waaraan dit jaar minstens nog eens honderd  locaties aan worden toegevoegd.


Het fulfilmentcentrum voor online bestellingen is inmiddels gegroeid in capaciteit van 20.000 naar 50.000 wekelijkse orders.  De onderneming verwacht voor dit jaar een groei in online die zal leiden tot zo’n 900 extra arbeidsplaatsen.

 

Nieuw landelijk distributiecentrum

De verdere toename van het aantal winkels en online winkelmogelijkheden zal invloed hebben op de kosten voor logistiek en de capaciteit van de distributiecentra. Om deze operatie  te blijven beheersen, begint Jumbo eind dit jaar op industrieterrein De Liesbosch in Nieuwegein met de bouw van een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum van 43.000 m² voor medium- en slowmove artikelen.

 

De activiteiten van het landelijke distributiecentrum in Elst zullen over drie jaar bij de oplevering overgaan naar Nieuwegein. In het najaar van 2018 wordt bekend welke de gevolgen van deze verhuizing voor de medewerkers zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top