Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt

Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt

Jumbo kijkt terug op een goed boekjaar: de consumentenomzet klom met 7% tot  6,678 miljard euro. La Place boekte met 103 miljoen 12% meer omzet. Dit jaar wil het familiebedrijf meer restaurants openen, net als nieuwe stadswinkels en een Foodmarkt.

Omzet klom sterk

De consumentenomzet van de Jumboformule klom vorig jaar in feite zelfs met 9%, indien gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015. Dit komt vooral door meer omzet in bestaande winkels, aldus de organisatie: de autonome groei over 2016 bedroeg 4%. Dat is opnieuw boven het marktgemiddelde, dat volgens GfK ongeveer 2,5% bedraagt. Het marktaandeel van Jumbo steeg hierdoor verder tot rond 19%.

 

De Jumbo-supermarkten hadden het afgelopen jaar onder meer extra aandacht voor winkelvernieuwing, assortimentsuitbreiding en een lageprijsbelofte. Zo kregen ongeveer zestig Jumbo-supermarkten een breder en rijker assortiment, met een focus op vers en gezond. Dit jaar worden er tevens ongeveer vijftien nieuwe Jumbo winkels geopend.

 

“We willen verder groeien en met dat doel voor ogen hebben we ons het afgelopen jaar gericht op het nóg slagvaardiger en klantgerichter maken van de Jumbo organisatie”, zegt CEO Frits van Eerd. ”Het afstoten van bedrijfsonderdelen die niet langer tot de kernactiviteiten behoren, is eind 2016 nagenoeg afgerond. Ook zijn we begonnen met jaaraanbiedingen, langdurige seizoensthema’s en seizoensaanbiedingen.”

 

Groei én plannen voor La Place

La Place boekte vorig jaar 103 miljoen euro omzet, op vergelijkbare basis (zonder de gesloten vestigingen in V&D-warenhuizen) liefst 12% meer dan in 2015. 5% hiervan is behaald door groei van omzet in restaurants die al langer dan een jaar geopend zijn. De restaurantformule, die meteen door Jumbo werd overgenomen, kreeg hiermee snel haar positie terug op de Nederlandse markt.

 

De formule opende in 2016 acht nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D-warenhuizen in Amsterdam en Arnhem. De restaurantformule, die nauw samenwerkt met Jumbo in kennis van food- en klantbeleving, had eind vorig jaar 1800 medewerkers, 300 meer dan het jaar ervoor.

 

Samen met Hudson’s Bay

La Place gaat de komende tijd verder uitbreiden, onder andere door samen met het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay een restaurantconcept te lanceren in zijn nieuw te openen warenhuizen in Nederland. Eind deze maand maken beide partijen meer details bekend over deze samenwerking, het concept en de planning.

 

La Place neemt tevens de achttien AC-restaurants langs de Nederlandse snelwegen over van Gr8 Investments.  La Place gaat deze locaties geleidelijk omzetten naar de eigen formule. Ook in het buitenland gaat La Place versterken met onder meer nieuwe vestigingen in Parijs, Zürich en Toronto. De keten verwacht dit jaar uit te breiden met ruim duizend nieuwe arbeidsplaatsen.

 

 

Meer Foodmarkten, gemakswinkels en online diensten

De familie-onderneming wil dit jaar ook minstens één nieuwe Foodmarkt openen. In binnensteden ziet Jumbo in de loop van dit jaar kansen voor kleinere gemakswinkels met daarin elementen van Jumbo en La Place: het is een stap die volgens topman Van Eerd naadloos aansluit bij de omnichannelstrategie.

 

Ook online activiteiten, onder andere door meer afhaalpunten en de bezorgservice, zorgen mede voor de behaalde groei van Jumbo. Deze maand opent Jumbo in Rotterdam alvast het 300ste afhaalpunt. Het bezorgen van boodschappen gebeurt inmiddels vanuit ruim honderd locaties, waaraan dit jaar minstens nog eens honderd  locaties aan worden toegevoegd.


Het fulfilmentcentrum voor online bestellingen is inmiddels gegroeid in capaciteit van 20.000 naar 50.000 wekelijkse orders.  De onderneming verwacht voor dit jaar een groei in online die zal leiden tot zo’n 900 extra arbeidsplaatsen.

 

Nieuw landelijk distributiecentrum

De verdere toename van het aantal winkels en online winkelmogelijkheden zal invloed hebben op de kosten voor logistiek en de capaciteit van de distributiecentra. Om deze operatie  te blijven beheersen, begint Jumbo eind dit jaar op industrieterrein De Liesbosch in Nieuwegein met de bouw van een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum van 43.000 m² voor medium- en slowmove artikelen.

 

De activiteiten van het landelijke distributiecentrum in Elst zullen over drie jaar bij de oplevering overgaan naar Nieuwegein. In het najaar van 2018 wordt bekend welke de gevolgen van deze verhuizing voor de medewerkers zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel, die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Ook Carrefour gooit zich op laagsteprijsgarantie

21/08/2017

Supermarktketen Carrefour gaat met een nieuwe actie vol de strijd om de goedkoopste prijzen aan. Klanten die een product ergens anders goedkoper vinden dan in de folder, krijgen het verschil vijf keer terugbetaald.

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top