Jumbo gaat dan toch akkoord met cao

Jumbo gaat dan toch akkoord met cao

Supermarktketen Jumbo heeft op het nippertje dan toch beslist om de nieuwe cao voor de distributiecentra te ondertekenen. Zo voorkomt ze dat er binnenkort acties worden ondernomen door de vakbonden.

Lonen met concurrentie vergelijken

Enkele dagen geleden werd een akkoord bereikt over een nieuwe cao, maar op het laatste moment floot de directie van Jumbo zijn onderhandelaar terug, waardoor de overeenkomst in duigen viel. De vakbonden dreigden daarop met acties als de cao niet voor dinsdagnacht getekend werd. De directie van Jumbo heeft nu besloten om de cao toch te ondertekenen, waardoor de circa 3.000 werknemers in de distributiecentra vanaf 1 april 1,75% loonsverhoging krijgen, naast nog enkele andere wijzigingen.

 

“Wij zijn verheugd dat we er alsnog met de vakorganisaties zijn uitgekomen. Naast een goede cao voor het komende jaar hebben wij ook duidelijke afspraken kunnen maken over de toekomst. Wij betreuren de onduidelijkheid die in de afgelopen week voor onze medewerkers is ontstaan, maar zijn ervan overtuigd dat er met dit akkoord een goede basis ligt voor de komende jaren”, zo laat financieel topman Ton van Veen weten aan Distrifood.

 

Jumbo wilde de cao eerst niet tekenen, omdat de lonen in de distributiecentra al bij de hoogste in de sector zijn, een probleem dat wordt onderkend door de vakbonden. De komende maanden zal er dan ook een onderzoek worden uitgevoerd dat de lonen bij Jumbo moet vergelijken met die van de andere ketens. “De bonden en Jumbo streven hierbij naar een duurzame loonkostenontwikkeling die goed is voor de medewerkers en voor Jumbo”, stelt vakbond FNV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Back to top