Jumbo en Verspillingsfabriek lanceren ketchups | RetailDetail

Jumbo lanceert ketchups van 'geredde tomaten'

Jumbo lanceert ketchups van 'geredde tomaten'

Jumbo en de Verspillingsfabriek lanceren drie soorten ketchup van geredde tomaten. Ze komen uit Jumbo's innovatielab, waar de supermarktketen samen met leveranciers nieuwe producten ontwikkelt.

Voedsel verspillen beperken

Producten die niet meer geschikt zijn om te verkopen, zijn vaak nog wel geschikt voor consumptie. “Ik ben er trots op dat we samen met Jumbo op deze manier voedselverspilling verder proberen terug te dringen. Met de introductie van deze verse ketchups laten we zien dat je door samenwerking veel kunt bereiken. Zo zorgen we er samen voor dat de consument gaat nadenken over het thema voedselverspilling en een bewuste keuze kan maken uit eerlijke producten met een minimale milieu-impact”, zegt Bob Hutten, initiatiefnemer van de Verspillingsfabriek.

 

De fabriek op het terrein van het voormalige distributiecentrum van DHL in Veghel produceert nu ruim een jaar samen met een aantal partners  van verspilde ingrediënten soepen, sauzen en spreads die minder suiker, zout, vet en helemaal geen onnatuurlijke E-nummers bevatten. De Verspillingsfabriek is onderdeel van de locatie THREE-SIXTY, waar partners samenwerken aan tastbare circulaire oplossingen voor bedrijven.

 

Meer producten van reststromen

Bij Jumbo is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk thema binnen haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt verschillende activiteiten om voedselverspilling in de keten, binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo breidde de onderneming vorige maand haar samenwerking met de voedselbanken in Nederland uit en brengt  Jumbo inmiddels soep van overgebleven producten in de winkels. Er volgen dit jaar meer producten van reststromen. 

 

Het innovatielab van Jumbo, een vervolg op het Jumbo Huismerk Lab, is vorig jaar gestart om leveranciers een podium te geven voor het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Uit het lab zijn inmiddels diverse producten voortgekomen waaronder boerenkoolburgers, groentenburgers,  pompoen- en wortelballetjes, dadels met spek en notenpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".