Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op | RetailDetail

Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op

Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op

Supermarktketen Jumbo en de vakbonden zitten momenteel niet op één lijn rond de onderhandelingen over een nieuwe cao. Volgens de directie verbreken de vakbonden een afspraak die in maart 2016 werd gemaakt.

Hogere lonen dan concurrentie

Bij het afsluiten van de cao in 2016 werd er afgesproken dat er werk zou worden gemaakt van een duurzame loonkostenontwikkeling, wat er op neerkomt dat de verschillen in salarissen en loonkosten in de sector moeten worden verkleind. De voorbije jaren waren de lonen van de logistieke medewerkers bij Jumbo immers harder gestegen dan bij de concurrentie. Volgens Jumbo komen de vakbonden nu echter terug op die afspraak en daarom heeft de keten besloten om de onderhandelingen op dat vlak tijdelijk op te schorten.

 

“Aangezien de bonden op dit moment niet aan kunnen geven hoe zij de loonverschillen in de sector daadwerkelijk denken te verkleinen en de onderhandelingen aan de andere tafels (GIL, VGL, AH cao) nog volop gaande zijn, kan Jumbo op dit moment nog geen onderbouwd loonbod doen dat recht doet aan de afspraak om meer evenwicht te brengen in het concurrentiespeelveld”, staat te lezen in een persbericht.

 

Terugwerkende kracht

Naast de afspraken over loonontwikkeling wil Jumbo in de cao ook akkoorden rond behoud van vaste banen en investering in extra scholing en programma's gericht op de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De directie geeft aan over die onderwerpen de onderhandelingen wel verder te willen zetten.

 

Voor de werknemers van Jumbo is het alvast geen probleem dat de onderhandelingen rond het loon naar een latere datum worden verschoven. De loonsverhoging wordt immers sowieso met terugwerkende kracht ingevoerd vanaf 1 april 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.