Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging | RetailDetail

Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging

Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging

Supermarktketen Jumbo verwacht weer winstherstel nu de integratie van Super de Boer en C1000 is afgerond, zo blijkt uit het jaarverslag. De formule groeit dit jaar door onder meer uitbreiding in thuisbezorgen.

Nettowinst verbeterde

De nettowinst van Jumbo steeg van 26,8 miljoen euro in 2014 naar 42,6 miljoen afgelopen jaar. Dit is 0,8% van de omzet, terwijl Jumbo streeft naar een winst die 2 tot 3% van de omzet bedraagt. Dit jaar zal het bruto bedrijfresultaat als percentage van de omzet verder verbeteren van 5,2% in 2014 naar rond 6% dit jaar. De toename komt door groei en het beeindigen van de afschrijving van de ovename van Super de Boer en C1000.

 

Jumbo kende in de afgelopen periode een autonome groei van 4 tot 5%, wat het supermarktbedrijf de mogelijkheid geeft om dit jaar voor ongeveer 125 miljoen euro te investeren in bestaande supermarkten en in bestellen en bezorgen via jumbo.com. Het wil de thuisbezorgservice uitbreiden door meer bestelwagens in te zetten om in meer delen van het land te bezorgen. Eind dit jaar moeten er ongeveer 150 auto’s rijden.

 

In de komende tijd volgen de regio’s Apeldoorn, Brabant, Noord Limburg, Nijmegen, Arnhem en grote delen van de Randstad. De bestellingen worden vanuit zo’n tweehonderd afhaalpunten bij de winkels naar de klanten thuis vervoerd. Jumbo verwacht dat bij een verdere uitrol de omzet in bezorgen kan groeien van één tot mogelijk wel vijf procent.

 

Het familiebedrijf in Veghel is bezig met het intern stroomlijnen van de organisatie, wat voor ongeveer vierhonderd medewerkers gevolgen zal hebben: zo is de verkoop van bedrijfsonderdelen B.sis en Retail Accounting bijna rond. De onderdelen, die de administratieve en technische ondersteuning van de winkel verzorgen, werden begin dit jaar in de verkoop gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.