Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel | RetailDetail

Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Supermarktketen Jumbo heeft, kort nadat er een overeenkomst was bereikt rond een cao voor de distributiecentra van de keten, laten weten dat het niet akkoord gaat met de invulling van die overeenkomst.

“Risico op lange termijn”

Jumbo stelt dat de huidige cao al één van de duurste in de sector is en vindt dat de nieuwe cao geen verbetering is. “Het verschil zou alleen maar verder oplopen met het nieuwe akkoord. Dat vormt een risico voor de werkgelegenheid op langere termijn”, aldus een woordvoerder van Jumbo bij Distrifood.

 

Nochtans had een onderhandelaar van Jumbo een akkoord bereikt met de vakbond FNV Handel, maar die werd teruggefloten door het bestuur van het bedrijf. “In de veertig jaar dat ik vakbondsbestuurder ben, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel”, zegt Henk van de Ploeg, bestuurder bij FNV. Hij vreest nu acties bij de werknemers in de distributiecentra.

 

In de nieuwe cao was er sprake van een loonsverhoging van 1,75% voor de ongeveer 3.000 werknemers. Bovendien zouden alle uitzendkrachten hetzelfde loon krijgen als werknemers die vast in dienst zijn bij Jumbo, zou het vakvolwassen loon vanaf 22 jaar in plaats van 23 jaar betaald worden en krijgen werknemers vanaf 61 jaar meer vrije tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top