Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Supermarktketen Jumbo heeft, kort nadat er een overeenkomst was bereikt rond een cao voor de distributiecentra van de keten, laten weten dat het niet akkoord gaat met de invulling van die overeenkomst.

“Risico op lange termijn”

Jumbo stelt dat de huidige cao al één van de duurste in de sector is en vindt dat de nieuwe cao geen verbetering is. “Het verschil zou alleen maar verder oplopen met het nieuwe akkoord. Dat vormt een risico voor de werkgelegenheid op langere termijn”, aldus een woordvoerder van Jumbo bij Distrifood.

 

Nochtans had een onderhandelaar van Jumbo een akkoord bereikt met de vakbond FNV Handel, maar die werd teruggefloten door het bestuur van het bedrijf. “In de veertig jaar dat ik vakbondsbestuurder ben, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel”, zegt Henk van de Ploeg, bestuurder bij FNV. Hij vreest nu acties bij de werknemers in de distributiecentra.

 

In de nieuwe cao was er sprake van een loonsverhoging van 1,75% voor de ongeveer 3.000 werknemers. Bovendien zouden alle uitzendkrachten hetzelfde loon krijgen als werknemers die vast in dienst zijn bij Jumbo, zou het vakvolwassen loon vanaf 22 jaar in plaats van 23 jaar betaald worden en krijgen werknemers vanaf 61 jaar meer vrije tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top