Jumbo weer dichter bij België met Zeeuwse overname

Jumbo neemt de Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt over. Die keten heeft zes vestigingen in Zuidwest-Nederland en uitgesproken Belgische ambities: de overname is dan ook mooi meegenomen voor Jumbo’s offensief in België.

 

Zes winkels rond Belgische grens

Jumbo koopt Agrimarkt over van de agrarische coöperatie CZAV. Voor een niet nader genoemd bedrag neemt de Nederlandse nummer twee behalve alle aandelen ook de vastgoedlocaties over van de lokale supermarktketen, die winkels heeft in Goes, Middelharnis, Oud-Beijerland, Roosendaal, Terneuzen en Vlissingen. De transactie moet wel nog worden goedgekeurd door de Nederlandse concurrentiewaakhond.

 

Agrimarkt baat de zes winkels in eigen beheer uit. Op het hoofdkantoor werken 360 mensen. Dat hoofdkantoor en de formulenaam verdwijnen straks, aangezien de vestigingen verdergaan onder de Jumbo-vlag. Alleen de tankstations en elektrische laadpunten van de formule – onder de vlaggen AgriSneltank en AgriSnellaad – gaan niet mee in de overname en blijven in handen van CZAV.

 

Jarenlange Belgische ambities

De winkels vormen een mooie aanvulling op het huidige winkelbestand in Zuidwest-Nederland, meent Jumbo-CEO Frits van Eerd. Ook stelt de voorgenomen overname de retailer volgens de topman in staat om de marktpositie in de regio verder te verstevigen: “"Eerder dit jaar hebben we een logistieke hub geopend in Middelburg voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen. In combinatie met deze winkels die onder de vlag van Jumbo gaan draaien, krijgen we nu een mooi en breed aanbod in dit deel van het land."

 

Ook voor de Belgische plannen van Jumbo kan Agrimarkt evenwel interessant zijn. Niet alleen is de overname tekenend voor de expansie-ijver van de nieuwkomer, maar net zoals Jumbo koesterde ook Agrimarkt jarenlang Belgische ambities. Al in 2012 liet de keten tegenover RetailDetail haar Belgische interesse blijken. In 2017 opende Agrimarkt bovendien bewust een winkel in Terneuzen met een "deels Belgisch assortiment", gericht op grensshoppers. Mogelijk pikt Jumbo die kennis en ervaring mee bij de Belgische uitrol.