Update: Jumbo zoekt grote winkelpanden in België | RetailDetail

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België
Foto: Jumbo

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Perifere locaties

De opdracht die Jumbo aan Belgische vastgoedmakelaars gaf, is duidelijk: panden tot 2500 m² in de periferie, daar is de keten naar op zoek. Hiermee is de vraag met welk winkeltype de retailer vanuit Veghel naar België wil komen, op zijn minst gedeeltelijk beantwoord. De Jumbo City-stadswinkels met horeca-elementen komen voorlopig dus niet naar België.

 

De gewenste oppervlakte wijst erop dat Jumbo in België grote supermarkten wil openen. Dat was ook de verwachting van retailexperts die we vorige week om een reactie vroegen op het nieuws dat de keten wel dertig Vlaamse winkels wil openen. “De compromisloze Jumbo-supermarkten sluiten goed aan bij de Belgische cultuur en laten toe om snel vierkante meters in te palmen en volume op te bouwen”, stelde Gino Van Ossel (Vlerick Management School).
 

Ook zijn Nederlandse collega Laurens Sloot (EFMI) zag vooral potentieel voor klassieke Jumbo supermarkten, al wilde hij niet uitsluiten dat de keten ook enkele (eveneens grote) Jumbo Foodmarkt-vestigingen zou kunnen openen. Die belevingswinkels innoveren met een horeca-aanbod in de supermarkt. Het aantal Nederlandse locaties is voorlopig echter beperkt en de rentabiliteit is een vraagteken. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.