Jupiler 0,0 % profiteert van dalende bierverkopen

Jupiler 0,0 % profiteert van dalende bierverkopen

Jupiler 0,0 % is blijkbaar een groot succes voor de bierbrouwer AB InBev. Het alcoholvrije bier zal eind deze maand immers al het jaarvolume van zijn voorganger Jupiler NA evenaren. Nochtans blijft de biermarkt flinke klappen krijgen.

Populair in de winkel

“Van begin dit jaar tot eind april werd al 2,5 keer meer Jupiler 0,0% verkocht dan Jupiler NA in diezelde periode een jaar eerder”, zegt woordvoerder Korneel Warlop van AB InBev. Vooral in de winkels doet het bier het goed, want ongeveer 75% van de aankopen gebeurt gewoon in de winkel. Dat is veel meer dan bij andere biermerken, hoewel Jupiler 0,0 % ondertussen al in ongeveer 5.500 horecazaken te vinden is.

 

Het marktaandeel van AB InBev op vlak van alcoholvrije bieren is in België al gestegen tot 83,5%. Naast Jupiler brengt het bedrijf ook alcoholvrije varianten van Hoegaarden op de markt. Echt veel stelt dat nochtans niet voor: slechts 2,2% van de Belgische markt is in handen van alcoholvrije bieren. In Duitsland is dat 10,4% en in Spanje zelfs 17,7%. AB InBev wil dat tegen 2025 minstens 20 procent van het biervolume uit alcoholarme of alcoholvrije dranken bestaat.

 

Bierverkoop daalt

Ondertussen daalt de bierverkoop in België wel verder. Vorig jaar werd er in ons land 7,7 miljoen hectoliter bier verkocht, een daling van 3,3%. De voorbije 20 jaar was de daling gemiddeld slechts 1,4%. Volgens Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Federatie van Belgische Brouwers, zijn er verschillende factoren die hebben bijgedragen tot de sterke daling. “De aanslagen van 22 maart hebben zeker een impact gehad op het economische en sociale leven in ons land en de horeca heeft zwaar afgezien. Anderzijds heeft de accijnzenstijging die eind 2015 werd beslist ook een invloed gehad, terwijl het over het algemeen miezerige weer ook niet heeft bijgedragen om terrassen te vullen”, zegt hij.

 

De grootste klappen zijn er voor de normale pilsen, waar de verkoop met 4,3% daalde. Degustatiebieren gingen er dan weer met 3,5% op vooruit. “De Belg drinkt tegenwoordig anders. Hij kijkt steeds meer naar de speciale bieren, wat een impact heeft op de volumes”, aldus Van de Perre. Omdat pils nog altijd 71% van de markt is, weegt de daling daar zwaarder door.

 

De export van bieren blijft wel in opmars: vorig jaar werd er voor 14,1 miljoen hectoliter aan bier naar het buitenland vervoerd, goed voor een stijging van 8,1%. Naar de Verenigde Staten was er zelfs een stijging van 16,1% naar 2,20 miljoen hectoliter. Nederland blijft met 2,32 miljoen hectoliter wel de grootste markt, voor de Verenigde Staten.