Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken | RetailDetail

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken
© defotoberg / Shutterstock.com

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

 

Alcoholvrije versie verandert niet

Alle nieuwssites stonden er gisteren vol van: aan de gebouwen van de brouwerij in Jupille waren alle verwijzingen naar de merknaam Jupiler weggehaald. Verwezen werd naar de persconferentie van zonet: zou AB InBev het echt aandurven om zijn vlaggenschip zomaar stop te zetten? (Uiteraard) niet, luidt het antwoord: dit alles kadert gewoon in een campagne in de aanloop naar de start van het WK voetbal in juni. 

 

Aangezien Jupiler al dertig jaar lang een partner is van de Belgische voetbalbond (denk aan de Eerste Klasse die officieel Jupiler Pro League heet), is het logisch dat we iets speciaals doen om de Rode Duivels te steunen in Rusland, heet het bij de grootste biergroep ter wereld. De hoogste voetbalklasse verandert echter niet van naam: die is immers gelieerd aan Jupiler 0,0, de alcoholvrije versie van Jupiler die wegens "nog te nieuw in de markt" gewoon dezelfde naam blijft behouden.

 

De campagne die vandaag werd afgetrapt is overigens wel ongewoon, maar zeker niet uniek: AB InBev deed al eens hetzelfde met zijn Amerikaanse Budweiser-merk, dat een tijdje werd omgedoopt tot 'America'. Of Jupiler ook in het buitenland Belgium gaat heten, is bij onze redactie nog niet bekend. De einddatum van deze ongein overigens wel: half juli heet Jupiler weer gewoon Jupiler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.