Kaas en hesp uit de brouwerij

Kaas en hesp uit de brouwerij

De stadsbrouwerij van De Koninck op de Mechelsesteenweg in Antwerpen is omgebouwd tot een culinaire campus. In de gebouwen waar 'Het Bolleke' wordt gemaakt, vinden ook een artisanale bakker, een charcutier, een kaasaffineur en een restaurant onderdak.

 

Op zoek naar culinaire totaalbeleving

Duvel Moortgat, dat De Koninck enkele jaren geleden kocht, wil letterlijk meer leven in de brouwerij krijgen. Daarom bouwde de brouwerijgroep er een bezoekerscentrum uit, dat de ambitie van een bierbelevingscentrum moet uitademen.

 

Maar daarbij stopt het niet. In de gebouwen van de brouwerij werd ook in plaats voorzien voor enkele ambachtelijke voedingszaken. Bedoeling is dat ze elkaar versterken en een culinaire totaalbeleving tot stand brengen.

 

Van bakkerij tot chocolatier

De kaasaffineurs Van Tricht, die al vier jaar hun kazen lieten rijpen in de brouwerij, openden er nu ook de winkel 'Only Cheese', waar de bezoeker kazen kan kopen en degusteren. Chocolatier JITSK startte zijn chocolade-atelier en -winkel er al een jaar geleden. Hij maakt er zoete creaties die overal ter wereld gesmaakt worden.


Chef-kok Bert-Jan Michielsen en sommelier Luc Dickens zullen hun gerechten serveren in het restaurant 'The Butcher's son'. Slagers De Laet & Van Haver starten er dan weer op 14 juni 'The Butcher's Store' op. Terwijl de consument vlees uit de koeltoog kiest, kan hij de karkassen in de glazen koelruimte zien hangen.


Eind juli volgt nog bakker Kenney met 'The Bakery', die vers zuurdesembrood aan de man wil brengen. En de culinaire fotograaf en uitgever Tony Le Duc geeft met Minestrone Cookbooks kooksessies en workshops in het voormalige labo van de brouwerij. Hij leert in zijn werkruimte ook hoe je van foodfotografie kunst maakt.


Brouwerij De Koninck rekent jaarlijks op circa 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Het bedrijf kreeg voor zijn project onder meer de steun van Toerisme Vlaanderen, die het nieuwe concept aanprijst als foodiebestemming.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top